Hoe welkom is de regen? – Dag 96

Wat kan een mens ineens verlangen naar regen. Sinds ik een moestuin heb komt dat geregeld voor. De winter was zacht en de afgelopen weken al niet anders, maar niet zo fijn is dat we weinig regen hebben. En dat terwijl het gemiddeld aantal millimeters dat in april is gevallen tot normaal behoort. Er is dus ergens in Nederland wel regen gevallen, vooral in het noorden van het land. Maar hier in de Betuwe blijft de regenmeter ernstig leeg. Gelukkig heb ik nog niet zo heel veel in de tuin staan, want het is nog vroeg in het jaar. Maar het begint nu toch wel te dringen in de kas. Het pootgoed moet de deur uit en wat nog niet in de grond staat krijg je hier op de klei er ook niet zo makkelijk in.

RegenBinnenkort moeten de pompoenen echt de grond in, maar op sommige plekken lijkt de grond wel beton. Zelfs met een hak begin je weinig. Dus toen het vanmiddag even heel hard begon te regenen was ik erg opgetogen. Maar hoewel de watertank aardig is volgelopen was de bui toch helaas van korte duur.

Het lijkt ook wel of het minder regent dan toen ik jong was en nog geen auto tot mijn beschikking had. Ik had een bloedhekel aan regen. Altijd als ik ergens heen moest regende het en een regenpak vond ik maar niks. Dat zelfde ervaar ik met mijn zoons die vinden een regenpak niet stoer en laten zich nog liever natregenen dan gespot worden in een regenpak. Ik zeg het niet tegen ze maar dat had ik vroeger dus ook. De regen droogde wel weer op.

Toen ik jaren later een auto bezat, voornamelijk voor mijn werk, stoorde ik mij er niet meer zoveel aan wanneer het regende. Ik heb ook jaren in flats of bovenwoningen gewoond, zonder tuin. En de plantenbakken op en aan het balkon gaf ik gewoon water met een gieter, die paar bakken waren niet afhankelijk van de regen.

Maar nu met een flinke moestuin is dat anders. En klimaatverandering of niet het lijkt wel of het ieder jaar gekker wordt. In het voorjaar enorm droog en in de winter en soms ook in de zomer komt het met bakken de lucht uit waardoor de dakgoten het haast niet kunnen verwerken. Zonder water kunnen we niet en de planten ook niet, maar mag het een beetje in balans alsjeblieft.

One thought on “Hoe welkom is de regen? – Dag 96

  1. Pingback: De tuin schreeuwt om water – Dag 146 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

