Gemalen spinazie – Dag 94

Vandeweek aten we de eerste spinazie uit de kas. Het is voor het eerst dat ik spinazie heb gekweekt. Het leek mij altijd zoveel werk. En dat is het ook, vooral omdat de slakken de spinazie ook wel lekker vinden, dat maakt goed schoon maken belangrijk. Even wat werk maar wel heel erg lekker. De kinderen zaten echter te eten met lange tanden. Teveel groen.

WP_000969Mijn man stelde de volgende dag voor: “Laten we het de volgende keer gewoon malen, dan eten ze het misschien wel.” In eerste instantie negeerde ik de opmerking omdat ik dacht dat hij een grapje maakte. Maar even later begon hij er weer over. Hij bleek bloedserieus. We komen uit een vergelijkbare milieu met veel herkenbaarheid aan gebruiken, gereedschappen, eetgewoonten en nog zo wat uit vervlogen tijden. Spinazie werd gepureerd. Ik ben onze kelder ingedoken en ja hoor daar stond hij verroest en wel: de spinaziezeef.

Mijn moeder had ook een spinaziezeef evenals een snijbonenmolen. En toen ik op mijzelf ging wonen en dat soort gereedschappen niet had probeerde ik er mijn eigen draai aan te geven. In eerste instantie hakte ik de spinazie wat fijn tot ik er achter kwam dat wassen, kort koken en uit de pan direct op het bord toch veruit het lekkerste was. Snijbonen at ik nooit. Die vieze scheermessen kwamen er bij mij niet in tot ik bij een vriendin ging eten die de snijboon in een paar grove stukken sneed. Zo lekker had ik ze nog nooit gegeten.

Toen de kinderen klein waren hebben we ze ook fijngehakte spinazie voorgezet, maar toen ze tanden kregen al niet meer. Maar kinderen zijn er niet al te dol op daarom is ooit “Popeye the Sailor Man” op toneel verschenen, om kinderen spinazie te leren eten. Afijn ik heb een ietwat bitse opmerking gemaakt tegen mijn man in de trant van: “Hoe haal je dat in je hoofd om voor te stellen, we hebben geen baby’s meer”. “Ja, maar” opperde hij nog, “kinderen zijn dol op diepvriesspinazie”. Dat maakte het er bij mij niet beter op. Mijn zelfgekweekte spinazie vergelijken met diepvriesspinazie, puhhh. Voorlopig kweek ik geen spinazie meer, want waarom zal ik al die moeite doen?

 

Geef een reactie

