4 mei – Dag 93

Wat ik mij altijd het meest herinner van 4 mei, de dag waarop wij onze oorlogsslachtoffers herdenken, is de stilte. Hoewel we maar 2 minuten stil zijn geeft die dag altijd een gevoel van stilte. En in die stilte is het enige dat ik hoor het zingen van de vogels. Op deze dag ben ik mij altijd extra bewust van de aanwezigheid van vogels. Zij zijn niet stil op zo’n dag als vandaag. Juist in dit jaargetijde zijn ze het meest luidruchtig van alle seizoenen. Op zoek naar een partner om samen een nestje te bouwen en nageslacht te produceren. Zo ook op deze dag.

WP_000954Vanmiddag stond ik in de stilte aan de zijkant van het huis in de zon planten te verpotten en zaailingen uit te zetten. Ineens zag ik in mijn ooghoek wat bewegen. Maar zo snel als het was gekomen was het ook al weer weg. Maar alles was zo stil en ineens zag ik wat ik zoeven had gemist: een koolmeesje met een snaveltje vol voedsel die het broedhokje invloog. Mijn hart sprong op. Al jaren hebben wij koolmeesjes in het broedkastje, maar de laatste jaren was het wat stil. En gelukkig is het kastje weer bewoond. Er was van het gebroed nog niets te horen, dat zal binnenkort wel anders zijn.

Vogels in het voorjaar brengen nieuw leven, hoop, een nieuwe tijd, toekomst. Dat ben ik mij ieder jaar op 4 mei weer bewust. We herdenken dat we allemaal één zijn, één aarde delen, een toekomst hebben maar dat we ook allemaal een verleden delen. Voor de een heftiger dan voor de ander.

Na de dodenherdenking keken we naar de documentaire “In de rij voor Anne Frank”. Een indrukwekkende documentaire over bijzondere en ontroerende verhalen van mensen die in de rij staan te wachten om het Anne Frank Huis in te kunnen, ieder met zijn of haar eigen verleden, ieder met een reden om met eigen ogen te zien waar Anne Frank heeft gewoond en haar dagboeken heeft geschreven. Wij weten allemaal stuk voor stuk dat we zo’n verleden nooit meer willen maar moeten op hetzelfde moment constateren dat er nog zovelen zijn die iedere dag worden onderdrukt. Helaas.

 

Geef een reactie

