Een triest moment voor het milieu en de dieren – Dag 90

Gisteren heb ik conform de richtlijnen van de gemeente bezwaar gemaakt tegen de ontheffing van het stookverbod voor de brandstapel met snoeihout (zie mijn blog dag 66) afkomstig van de schitterende hoogstam kersenboomgaard bij mij aan de overkant. Ruim binnen de termijn van 6 weken heb ik mijn bezwaar met toelichting en alternatieven ingediend. Maar aan het begin van de avond werden wij onaangenaam verrast door brand aan de overkant. De brandstapel was aangestoken.

Met veel pijn en moeite heb ik de politie en de brandweer zover gekregen om poolshoogte te gaan nemen. Ondertussen zaten wij in de rook en vloog er as door onze tuin. De wind stond precies onze kant op. Uiteindelijk bij nabellen kregen wij te horen dat er vergunning verleend was. Wat conform de procedure niet het geval is. Minimaal 8 weken voordat men wil gaan stoken moet de vergunning worden aangevraagd. Deze termijn loopt pas af halverwege de maand mei.

Vol ongeloof moet ik concluderen dat er iemand op het gemeentehuis de eigenaar heeft getipt over het door mij ingediende bezwaar. Wij kunnen geen andere reden bedenken waarom precies vanavond de fik erin gegaan is. Men wil duidelijk elke vorm van tegenwerking moedwillig voorkomen. En wat is er dan makkelijker dan gewoon een vuurtje erbij houden. Klaar is kees. Discussie over.

Als er al een vergunning wordt verleend zijn daar ook nog strikte regels aan verbonden. Zo moet het windstil zijn, geen overlast bezorgen aan omwonenden en de brandweer moet minimaal 24 uur van tevoren worden geïnformeerd. Al deze regels werden aan de laars gelapt. De eigenaar is verbonden aan de politieke partij PCG, hij stond als lijstduwer op de lijst voor de gemeenteraad, dus hij heeft zo zijn connecties, dat is duidelijk. Het woord machtsmisbruik is op zijn plaats.

Het erge vind ik dat er alternatieven waren, zoals verwoord in mijn blogje van dag 66. Die kosten misschien iets meer geld maar heeft wel veel meer positieve effecten op het milieu. En hoe is het afgelopen met al die vogels die zich de afgelopen weken lekker hebben genesteld in de grote takkenhoop?

Ik ga morgen aangifte doen bij de politie van een milieudelict.

 

2 thoughts on “Een triest moment voor het milieu en de dieren – Dag 90

  1. Alle respect dat je doorzet terwijl het met recht niet zo nauw genomen wordt. Ik had van Culemborg politiek relatief zo’n hoge pet op….

  2. Pingback: Gemeente Buren, dat kan groener! – Dag 340 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

