Red de legbatterijkip – Dag 89

In de afgelopen weken circuleerde op facebook een filmpje uit Australië over de afgedankte legbatterijkippen die van de slacht gered worden. Het filmpje werd driftig gedeeld, zo ook door mij. Iemand reageerde met de tip dat in Nederland ook kippen uit de bio-industrie van de slacht worden gered door de organisatie Red een Legkip. Als particulier kan je een paar kippen adopteren. Door het filmpje op internet ben ik overtuigd en neem ik niet zo maar een kip, maar een die een goed leven verdient. Een geweldig initiatief. Dat wil ik ook.


Normaal wordt een kip een jaar of tien, maar een legbatterijkip gaat maar twee jaar mee, dan is hij niet meer productief genoeg en gaat hij naar de slacht. Ik heb al een tijdje het plan om een aantal kippen aan te schaffen. En waarom niet een afgedankte kip die nog jaren een gezellig leven kan hebben. Kippen zijn namelijk ideale bewerkers van de grond. Dat is vooral handig als er niet geploegd en gefreesd wordt. Kippen doen niets liever dan lekker scharrelen en wroeten in de grond op zoek naar wormen, slakken en insecten en ondertussen bemesten ze de grond met hun uitwerpselen. En als aardige bijkomstigheid leveren de dames natuurlijk kakelverse scharreleitjes.

Kippen hebben wel beschutting nodig. Daarom ben ik nu op zoek naar een kippenren zodat ik ook een aantal van die afgedankte legkippen kan adopteren, want ze hebben natuurlijk wel een dak boven hun kopje nodig. Mocht er nog iemand zijn die een afgedankt of bouwvallig rennetje weet dan houd ik mij aanbevolen. Want het is o zo makkelijk om maar naar de winkel te hollen en iets te kopen (wat nog knap prijzig is ook), maar we hebben met z’n allen al zoveel spullen. Er moet vast iemand zijn die ergens nog een rennetje heeft maar geen kippen. Ik neem het graag van je over.

Of misschien wil iemand iets voor mij in elkaar timmeren, wij hebben namelijk hout zat maar geen tijd om iets in elkaar te knutselen of misschien ken je iemand die even niets te doen heeft, dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. We horen het graag.

 

Geef een reactie

