De natuur loopt een maand voor – Dag 88

Begin vorige week schreef ik in mijn blogje “Het weer: Geen peil op te trekken” dat de natuur een maand voor loopt op het normale seizoen. En dat was puur mijn eigen waarneming gebaseerd op de activiteiten in de moestuin en de plantengroei er omheen. Ook de media heeft inmiddels melding gemaakt dat de natuur een maand voorloopt. Dus mijn gevoel voor de seizoenen zit er goed in en dat is mooi om te constateren.

Ik herinner mij ook Koninginnedag van vorig jaar toen waren er bijna nog geen blaadjes aan de bomen te bespeuren. Wat een verschil met Koningsdag van afgelopen zaterdag. De bomen zijn compleet groen en het terrassenweer maakt zo’n dag extra feestelijk. Onze koningin Maxima liep rond in een zomerjurk met korte mouwen, terwijl ze vorig jaar bij de boottocht op het IJ op weg naar de feestavond een blote avondjapon droeg waarbij de rillingen mij over de rug liepen, brrrr wat was het toen koud.

WP_000918Uit het lijstje wat Natuurbericht publiceerde blijkt dat bijvoorbeeld de brem nu in al bloei staat. Dat klopt, ik heb er ook een in de tuin. Eerst gaat de forsythia in bloei en wanneer die is uitgebloeid volgt de brem. Alle geel van de forsythia is inmiddels weg en nu is de brem aan de beurt. Vorig jaar had ik nog twee bremstruiken naast elkaar, maar een is er in de strenge winter van vorig jaar doodgevroren.

Door de zachte winter zullen we naar verwachting ook behoorlijk wat fruit krijgen, de twee vorstdagen in de afgelopen weken hebben weinig tot geen schade veroorzaakt. De peren- en de pruimenbomen beginnen al zichtbare vruchten te dragen, sommige bomen zitten helemaal vol en zullen zeker gedund moeten worden omdat anders de takken topzwaar worden. Hoe anders was het vorig jaar.

Wil je weten hoe de natuur er voor staat kun je de sites natuurbericht, natuurkalender en de groenmonitor raadplegen. Alle sites geven leuk wetenswaardigheden.

 

Geef een reactie

