De mus gaat voor gemaksvoedsel – Dag 87

Aan het begin van de winter heb ik op de vaste plaats in onze tuin vogelvoer geplaatst. Ik hang dan een voedertube neer met zaad en een krans met noten en vetbollen. Normaal gesproken moet ik iedere paar weken de tube bijvullen met zaad omdat de pimpelmees, de koolmees, het roodborstje, vinkjes en nog wat van hetzelfde formaat vogels er driftig gebruik van maken. Maar niet deze winter. Ook de krans werd nauwelijks aangeraakt. Ik was verbaasd, want ik heb de tube niet één keer hoeven bijvullen en aan het begin van het voorjaar hing hij er nog steeds geheel gevuld.

WP_000915Eigenlijk begreep ik er niets van maar kon niet anders dan een link leggen naar de zachte winter. Vriendin Jenny, een echte vogelkenner, bevestigde mijn vermoedde. Er is zoveel voedsel voor de vogels te vinden omdat vorst is uitgebleven en de temperaturen hoger zijn dan normaal waardoor veel planten gewoon doorgroeien, zodat de vogels geen bijvoeding nodig hebben. Het was er nog niet van gekomen om de tube weg te halen.

Tot twee weken geleden hing de tube onaangeroerd, maar nu is hij zo goed als leeg. De afgelopen weken vliegen een paar mussen af en aan om te eten. Waarschijnlijk om hun kroost te voeden. Wederom ben ik verbaasd. Ik zie hier namelijk nooit mussen, ik ken ze alleen uit de stedelijke gebieden waar ik voorheen woonde. In de stad worden mussen vaak gevoerd en is veel voedsel voorhanden wat makkelijk verkrijgbaar is. Zelf gooide ik ook altijd de broodkruimels naar buiten.

De vogels in de natuur zijn gewend om op zoek te gaan naar voedsel. Gezien het feit dat ze de tube in mijn tuin ongemoeid hebben gelaten is er blijkbaar lekkerder voedsel te vinden ook al moeten ze er meer moeite voor doen. Ik moet nu dus concluderen dat de mussen gaan voor gemaksvoedsel. Vandaar dat ze mijn tube met zaad gevonden hebben. Lekker makkelijk. Terwijl de andere vogels het versere voedsel uit de natuur oppikken. Is de mus nu geworden zoals de mens en verkiest hij gemaksvoedsel boven verse producten? Het lijkt erop.

 

Geef een reactie

