Eerlijke kleding – Dag 86

Een jaar geleden wilde ik voor Koninginnedag een nieuw oranje t-shirt kopen. Daags na de aankoop stortte in Bangladesh een kledingfabriek in en ontdekte ik dat mijn t-shirt in Bangladesh gemaakt was. Daar schrok ik van dus ondernam ik actie. Dat kun je lezen op mijn andere blogsite. Eerlijke kleding vind ik net zo belangrijk als gezonde voeding, schoon water en een goede luchtkwaliteit en past daarmee ook in mijn ambitie om de wereld een beetje mooier te maken.

De kledingindustrie is een lastige industrie. Door de flexibiliteit en bewegelijkheid van de stoffen is automatisering lastig en blijft daarom mensenwerk. Er is nog veel te winnen aan eerlijke materialen en menswaardige arbeid. Daarom vind ik het heel leuk dat de Stoere Vrouwen afgelopen donderdag aandacht besteed hebben aan eerlijke kleding. Dat deden ze door op het spui in Amsterdam uit de kleren te gaan om daarmee aandacht te vragen voor het probleem van uitbuiting van vooral vrouwen en kinderen in de kledingindustrie.

Voor wie het nog niet weet ik ben lijsttrekker van De Groenen, lijst 13, bij de komende verkiezingen voor het Euro Parlement. Tweede op de lijst is Mirjam van Rijn, een supervrouw met het hart op de juiste plaats. Zij is een van de Stoere Vrouwen die uit de kleren ging. Bekijk de film:

Ik roep iedereen op om alert te zijn op de aanschaf van kleding. Weet wat je draagt en weet wat je koopt. Door iets meer geld te besteden aan kleding kunnen we mensen in ontwikkelingslanden die werkzaam zijn in de confectie-industrie onder betere omstandigheden laten werken tegen een beter loon. Koop dus maar wat minder kleding en betaal wat meer voor wat je koopt. Je helpt niet alleen de arbeiders maar ook de aarde doordat er minder energie en grondstoffen verbruikt hoeven te worden.

 

Geef een reactie

