Krijg nou wat… – Dag 84

Dat heb ik weer. Een tijdje terug las ik dat slakken niet van afrikaantjes houden. Dus ben ik massaal afrikaantjes aan het kweken gegaan om mijn hele moestuin vol te kunnen zetten. De geur is niet echt heel aangenaam en mijn hele kas stinkt er naar. Maar ja alles voor het “goede doel” zullen we maar zeggen. Kom ik vanmorgen in de kas en wat zie ik? Drie afgekloven steeltjes wat voorheen een afrikaantje is geweest met het slakkenslijm er nog aan. Hoe kan dat nu weer? Moet ik nu constateren dat ook dit experiment is mislukt?

Foto: Jose Vink

Foto: Jose Vink

Wat is er nu waar van de bewering dat slakken niet van afrikaantjes houden? Ze eten ze gewoon op. Hoewel de bloemen er nog niet in zaten. Is dat het misschien? Maar ja dan moet ik dus de afrikaantjes ook tegen de slakken gaan beschermen. Dat is net als water naar de zee dragen. Ik heb inmiddels meer dan 300 afrikaantjes gekweekt. Door de regen van gisteren heb ik gelijk weer een vol emmertje met slakken gevangen. Ik zie de bui al weer hangen.

Er is nog één redmiddel te gaan: de Indische loopeend. Het schijnt dat je de eieren zelf moet uitbroeden. Ja natuurlijk niet door er bovenop te gaan zitten. Als ze uit het ei komen dan begint de training. Als je de Indische loopeend vanaf het begin slakken voert dan blijven ze dat hun hele leven doen. Ze eten dan ook niets anders (het zijn dus net kinderen – wat de boer niet kent….). Dat is nu dus een actiepunt op mijn lijstje: op zoek naar minimaal twee Indische loopeendeneieren.

En dan? Moet ik dus op zoek naar slakken. Als het vreselijk nat weer is dan pluk ik er honderden tussen de plantjes vandaan. Maar zal je net zien dat als de Indische loopeendeieren uitgebroed zijn er geen slak te bekennen is. Dan moet ik nog op zoek gaan en ze uit de klei opgraven. Kom ik dan nooit van die akelige slakken af?

One thought on “Krijg nou wat… – Dag 84

  1. Pingback: Slakken bestrijden met knoflook en borstels – Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

