Buiten slapen – Dag 83

Misschien is “Wat voor weer wordt het vandaag?” wel de meest gestelde vraag ooit. Want wat voor kleren moeten we aan vandaag? Moeten we een paraplu meenemen? Kunnen we het tuinfeestje door laten gaan? Moeten we de fruitbomen tegen de vorst beschermen? Allemaal legitieme vragen die we ons geregeld stellen. In mijn blogje van gisteren had ik het over dat het weer vaak onvoorspelbaar is ook al doen de weersvoorspellers nog zo hun best.

Omdat het gisteren ongekend lekker weer was voor de tijd van het jaar en vanwege de vakantie wilde mijn oudste zoon met een vriendje buiten slapen. Zo gezegd, zo gedaan. Na een heel korte regenbui tijdens het eten was het in een mum van tijd weer droog buiten. Ik had de moestuin meer gegund, maar de jongens waren er blij mee. Met slaapzakken en kussens installeerden zij zich op de trampoline. En ik vroeg mij af hoe lang ze dat vol zouden houden.

Buiten SlapenVanmorgen ging voor ons op de gewone tijd de wekker en de eerste gedachte ging natuurlijk uit naar de jongens. Zouden ze nog buiten liggen of waren ze halverwege de nacht toch naar binnen geslopen? Het antwoord was snel gegeven. De slaapkamer van mijn zoon was leeg en vanuit zijn raam kon ik ze zien liggen. In een slaapzak als twee rolmopsen op de trampoline. Wat een bikkels dat hebben ze toch maar mooi volgehouden! Ik moet ze op hun woord geloven dat ze prima geslapen hebben, want controleren kan ik het niet. En toegeven als het niet zo is dat doe je natuurlijk niet.

Het beddengoed was wel erg nat geworden van de ochtenddauw. Maar daar hebben we droogrekken voor. Tegen het eind van de middag begonnen ze er weer over. “Mogen we vannacht weer buiten slapen?” Van mij wel, maar hoe gaat het weer zich houden? De voor gisteren voorspelde fikse regenbui zetten vanmiddag wel door. Ik blij want de moestuin is hard toe aan wat extra water. En de jongens die slapen vannacht gewoon binnen. Althans nu is het plan om de hele nacht op te blijven. Ik vraag mij af hoe lang ze dat volhouden. Pubers zijn net zo als het weer: onvoorspelbaar.

Geef een reactie

