Kinderen lusten geen spruitjes – Dag 77

Dat kinderen geen spruitjes lusten is een fabeltje. Onze kinderen zijn er dol op. Toen ik vorig jaar aankondigde spruitjes te gaan telen in de moestuin waren de jongens gelijk enthousiast. Natuurlijk is het ook leuk om te zien hoe ze groeien want bij spruitjes is dat best bijzonder. Zelf was ik ook benieuwd hoe dat zou gaan. Ik probeer ieder jaar wel wat nieuws uit en het is altijd weer een verrassing en een zoektocht. Zo ook met de spruitjes.

De spruitplant in bloei

De spruitplant in bloei

Nadat ik de plantjes had opgekweekt uit zaad was het tijd om ze uit te poten in de moestuin. Toch ging dat niet helemaal goed. Of dat nu aan het zaad lag of aan mijn kweekactiviteiten weet ik niet. In ieder geval ontwikkelde de plantjes zich op twee manieren. Het ene deel van de plantjes groeide uit tot langwerpige omhoog groeiende planten, zoals het volgens de boekjes hoort, terwijl een deel van de plantjes kort bij de grond bleef en uitgroeide tot grote kolen. Foto’s heb ik er niet van.

Uiteindelijk zijn de grotere kolen opgegeten door de slakken, het was niet tegen te houden. De echte spruitplanten ontwikkelden zich uitermate goed. En in het najaar aten wij de eerste maaltjes spruiten tot grote vreugde van ons allemaal. Heerlijk en voor herhaling vatbaar. Ik had gelezen dat de staken in de winter doorgroeien en de oogst gewoon doorgaat en er steeds nieuw spruiten ontstaan. Maar ik had verzuimd mijn man dat ook mee te delen. En op een dag vorig najaar had hij in zijn opruimwoede de al geoogste planten uitgetrokken. Ik was uitermate teleurgesteld en boos (vooral op mijzelf omdat ik hem niet had ingelicht). Er stonden nog maar een paar planten overeind, te weinig voor een gezinsmaal.

Afijn, al doende leert men en mislukkingen horen er ook bij, tenslotte ben ik een amateur. De spruitplanten zijn er nu uit op één plant na die ik heb laten staan, zodat ik zaad kan oogsten. Die staat op dit moment in bloei met mooie gele bloemen (zie de foto). En voor het nieuwe kweekseizoen staan de plantjes inmiddels al in de kas en zodra het weer het toelaat gaan ze de tuin in. De nieuwe spruitjes: wij kijken er nu al naar uit.

 

Geef een reactie

