300 afrikaantjes – Dag 75

Twee jaar geleden hadden we een enorme slakkenplaag. Iemand zei mij toen dat ik afrikaantjes moest planten omdat slakken daar niet van houden. Dus ging ik naar het tuincentrum en kocht een bak afrikaantjes en zette ze op een aantal plekken in de moestuin. Maar tevergeefs, de slakkenplaag zette onverminderd door. Ik had natuurlijk te weinig afrikaantjes gepland. Want zeg nu zelf hoeveel moet je er dan aanplanten om echt effectief te zijn?

AfrikaantjesVorig jaar dacht ik het slimmer aan te pakken. Ik kocht een zakje afrikaantjeszaad en strooide dat uit rondom de gehele moestuin. Maar helaas ik heb niet een afrikaantje op zien komen. De klei is duidelijk te ontoegankelijk en te weerbarstig om zaad van afrikaantjes te doen opbloeien. Dus heb ik het nu weer anders aangepakt. Ik kocht wederom zaad en bestelde ondertussen ook nog een voorraadje kweekpotjes en ging aan de slag, want tenslotte is mijn moestuin wat ruim van opzet.

Er bestaan in het leven heel wat verslavingen zo ook bij het moestuinieren. De kans is namelijk aanwezig dat we geen maat kunnen houden met het zaaien. Dat gebeurt mij ieder jaar weer, waardoor ik aan het begin van het seizoen teveel zaailingen heb gekweekt die ik vervolgens niet allemaal kwijt kan in de kas om te groeien tot ze de volle grond in gaan. Maar als ze dan eindelijk de volle grond in kunnen heb ik vaak weer teveel om allemaal uit te kunnen poten. Waarom vertel ik dit? Ook nu weer zit ik met dit probleem maar nu met de afrikaantjes.

Ik heb twee volle zakjes zaad van afrikaantjes gezaaid, oranje en gele, want dit jaar ga ik het immers echt goed aanpakken. Het zakje met oranje afrikaantjes bleek zeer succesvol en de zaailingen schoten de kweekbak uit, terwijl de gele nogal achterbleven. Achteraf gelukkig maar, want alleen de zaden van de oranje soort levert mij inmiddels al meer dan 300 plantjes op! Ben ik nu niet wat overenthousiast geweest? Mijn kas staat helemaal vol met afrikaantjes, als nu de slakken de kas nog durven binnendringen dan zullen ze van de lucht direct rechtsomkeer maken (hoop ik).

De vraag is alleen heb ik nu niet teveel afrikaantjes om in de moestuin te zetten? Het is ook altijd hollen of stilstaan als het om tuinieren gaat. Na jaren heb ik nog altijd niet de juiste balans gevonden en of dat ooit gaat lukken weet ik niet. In ieder geval heb ik dit keer afrikaantjes genoeg. Zal het afdoende zijn om de slakken te weren?

 

2 thoughts on “300 afrikaantjes – Dag 75

  1. Tja, die slakken. Bij mij eten ze nu wel de spitskool, maar laten ze de savooiekool met rust… Ingegraven bakjes met bier helpen bij het best, al zijn Afrikaantjes vrolijker…

Geef een reactie

