Wortelen en klei gaan niet samen – Dag 74

Vandaag heb ik de laatste wortelen die nog in de grond zaten geoogst. Niet zo zeer om ze te eten als wel om plaats te maken voor nieuwe oogst, want de zaailingen in de kas groeien door en de bedden moeten gereed zijn zodra het weer het toelaat. Vannacht is nog vorst aan de grond verwacht, maar ik hoop dat toch vrij snel daarna een en ander de volle grond in kan. Wat nog achterblijft in de moestuin is een spruitplant en een rode biet die allebei al bloemen bevatten. Daar kan ik dan mooi zaad van oogsten.

Net als de pastinaak kennen de wortel en de klei geen goed huwelijk. Stuk voor stuk kunstwerkjes waarin je met een beetje fantasie mensen en dieren kunt herkennen. Leuk om te zien maar niet leuk om ze te bereiden. Van een rechte peen geen spoor. En als er al sprake is van een pen, dan draait deze zich veelal terug omhoog omdat de klei te ondoordringbaar is.

Ieder jaar neem ik een of twee nieuwe groenten op in mijn moestuinassortiment, het afgelopen jaar was dat de winterwortel. Over het algemeen kost het schoonmaken van wortelen altijd wat tijd waar je bij het bereiden rekening mee moet houden, maar om deze gedrochten eetbaar te krijgen is haast monnikenwerk. Daarom blijft de kweek van winterwortel bij deze ene keer, in mijn moestuin komt hij er niet meer in. Waarvan acte.

Als iemand nog een goede tip heeft dan wil ik het wellicht overwegen, maar voorlopig ben ik weer even genezen.

 

2 thoughts on “Wortelen en klei gaan niet samen – Dag 74

Geef een reactie

