Het is weer pompoenenzaaitijd – Dag 72

Ook vandaag was het een hectische dag met van alles op het programma. Zo waren we vanmiddag uitgenodigd in het Museum Gouda bij de opening van een expositie van de Haagse meester graficus Sees Vlag. Zelf heb ik drie werken van hem. Niet verwonderlijk want ik ben al heel lang bevriend met zijn dochter en schoonzoon. In de jaren ’90 zijn we naar Cuba geweest en heb ik urenlang boeiende gesprekken gevoerd met Sees over de geheimen en de wonderen van het leven. De tentoonstelling loopt tot en met 15 juni 2014 dus als je in de gelegenheid bent neem dan een kijkje. Zijn werk is geheel uniek.

Wat ook op het programma stond voor dit weekend was het zaaien van pompoenen. De ideale tijd om dat te doen is twee à drie dagen voor volle maan. Nu dus, want volle maan is het dinsdag de 15e april. Ik kweek al een paar jaar pompoenen, maar de laatste twee jaar in wat grotere aantallen, die ik in het najaar verkoop. Iedereen in mijn omgeving weet inmiddels dat ik ze kweek dus tegen de oogsttijd begint de vraag wanneer ze rijp zijn.

WP_000866

Naast een zelfportret van Sees Vlag

Afgelopen jaar ging de eerste oogst helemaal fout. Te koud en te droog. Dus moest ik uiteindelijk opnieuw beginnen met zaaien. Gelukkig is de zaaitijd kort en groeien de zaailingen snel. De oogst was goed maar lag al met al ongeveer een maand achter op schema dan normaal. Maar dat was niet alleen met de pompoenen het geval, want door het koude voorjaar was alles laat het afgelopen jaar. Zo heel anders dan dit jaar, alles ligt nu weer voor op schema.

Wat we ook gepland hadden was om als gezin eens de koppen bij elkaar te steken en te praten over de gang van zaken in ons gezin. De laatste tijd lopen zaken niet lekker, vooral door de puberende oudste zoon die de tweede in zijn kielzog meetrekt. Gevolg: puinhopen op hun kamer, een klerenbende na hun voetbaltraining of –wedstrijd, te veel beeldschermactiviteiten en bovenal brutaal gedrag. Helaas zijn we niet verder gekomen dan het uitspreken van wat goed en wat niet goed gaat, maar tot oplossingen is het helaas niet gekomen. De vlam sloeg in de pan en de jongens liepen weg. Eens te meer heb ik enorme bewondering voor leraren die een klas vol pubers iets proberen bij te brengen.

Geef een reactie

