Vis met dille – Dag 70

De kruiden beginnen al aardig groot te worden, klaar om te worden verwerkt en gegeten. Vandeweek heb ik al wat koriander bij de pasta geknipt, maar de kinderen vonden dat geen succes. Gewoontedieren willen de pasta op de manier waarop ze het altijd eten. Ik kan niet wachten tot het voorjaar de verschillende smaken voortbrengt. Vers is zoveel lekkerder dan gedroogd uit een potje. Ik heb twee grote potten met koriander dus kan weer heerlijk variëren.

Vanavond aten we vis. Mijn man zette geheel automatisch de pot gedroogde dille op tafel. Maar ik zag mijn kans schoon om verse dille op mijn vis te knippen, heerlijk. De kinderen begonnen gelijk te sputteren omdat ze dachten dat ik weer met koriander aan kwam zetten. Ze sloegen de verse dille voor de zekerheid toch maar af.

De verschillende stadia van de dille: vers groen, geel in bloei en de bruine zaden.

Ik heb dit jaar ook twee potten dille gekweekt, een om nu al te eten en een om lekker door te groeien tot aan de bloemen en de zaden, zodat ik ook kan oogsten voor de winter. De zaden zijn krachtiger van smaak dan het blad en de stelen. Voor wie de smaak van dille niet kent: het is licht geurend en heeft een zoetige smaak en is vooral lekker bij vis die niet al teveel gekruid is. Lekker naturel dat smaakt het best waardoor niet alleen de vis maar ook de dille zoveel mogelijk tot zijn recht komt.

De meeste kruiden hebben ook een medicinale werking. Nou ben ik daar nog niet zo erg in thuis dus zoek ik op in mijn Kruidengids. Dille staat bekend om zijn verzachtende en pijnstillende werking en helpt om lekker in te slapen. Meestal worden de zaadjes verwerkt in thee of als tinctuur. Van thee weten we hoe dat moet, maar tinctuur maken is van een andere orde. Voor het maken van tinctuur wordt het kruid in alcohol geweekt en staat vervolgens een week of twee te trekken. Daarna zeven door neteldoek en om te gebruiken een klein deel vermengen met water of sap. Als je dit wilt doen sla er dan een kruidengids op na voor de juiste verhouding en de werking.

One thought on “Vis met dille – Dag 70

  1. Pingback: De smaak van dille en slakken – Dag 126 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

