Wat hebben mest en voedsel met elkaar gemeen? – Dag 69

Vorig jaar was ik met vriendin Jenny naar Tuinderij Eyckenstein op het gelijknamige landgoed te Maartensdijk, alwaar tuinder Luuk Schouten de biologische moestuin runt. Er was net een veldje groente geoogst en Luuk strooide daar een paar handen korrels over uit. “Je strooit toch geen kunstmest?” vroeg ik hem. “Nee, dit is een groenbemester”, zei hij, “dat is natuurlijke voeding voor de grond”. Ik had er nog nooit van gehoord.

LupineInmiddels weet ik er wat meer vanaf en heb ik begin deze week zelf lupine ingezaaid op pompoenveld nummer 1. Groenbemesters helpen de bodemstructuur verbeteren, werken als meststof en helpen ziekten voorkomen. Door groenbemesters in te zaaien en aan het eind van het groeiseizoen weer onder te werken in de aarde worden stikstof en belangrijke mineralen weer aan de grond toegevoegd waardoor een volgende oogst weer voldoende voeding heeft. Vooral bij pompoenen is dit belangrijk omdat pompoenen veel stikstof en mineralen uit de grond gebruiken.

Door de natuurlijke werking van groenbemesters krijgen de goede schimmels en bacteriën meer kans waardoor een gezonde balans van de bodem ontstaat hierdoor worden ziekteverwekkende organismen geremd en hebben daardoor minder kans om schade aan te richten. Groenbemesters zijn er in veel soorten, geschikt per bodemsoort en per seizoen. Ik heb gekozen voor lupine omdat ze ook diepe wortels aanmaken waardoor de grond luchtig wordt. Daarnaast bevatten ze mooie bloemen waar insecten weer door aangetrokken worden.

Lupine is van de familie van de vlinderbloemigen, de familie waartoe ook de bonen behoren. De zaden zijn ook zo groot als erwten. Steeds vaker wordt in de voedingsmiddelenindustrie soja vervangen door lupine als vegetarische vleesvervangers of verwerkt tot meel om pasta’s en koekjes van te maken. Mensen die allergisch zijn voor pinda’s verdragen veelal lupine ook niet. Lupine is goedkoper dan soja en kan hier in Nederland verbouwd worden. Het afgelopen jaar ontving Vivera met lupine als vleesvervanger zelfs de jaarprijs Goede Voeding 2013.

 

2 thoughts on “Wat hebben mest en voedsel met elkaar gemeen? – Dag 69

  1. Interessant zeg, lupine zaden als grondstof voor vleesvervangers, als alternatief voor soja. Geheel nieuw voor mij. Ik zal ns opletten.
    Ik herinner me wel dat lupinen niet bijzonder goed terugkwamen een volgend jaar als ik ze wilde laten staan.

    • Hallo Kathy,
      Bij mij in de supermarkt is vega op basis van lupine gewoon verkrijgbaar. Het is wel even wennen in het begin.
      Lupine is een in principe een eenjarige plant. Maar door het zaad wat ze afgeven kunnen het jaar daarop weer nieuwe planten groeien. Ik heb er verder nog geen ervaring mee.
      Groet, Jolanda

Geef een reactie

