Een brandstapel van gerooid hout – Dag 66

Bij ons aan de overkant is het akelig leeg. Waar voorheen een hoogstam kersenboomgaard stond is nu een kale vlakt. Nu onze eigen boomgaard in bloei staat wordt de leegte pijnlijk zichtbaar. Jammer dat de eigenaar niet eerder heeft gemeld dat hij dit van plan was dan hadden we nog veel meer foto’s kunnen maken van de schitterende boomgaard die in april altijd volop in bloei stond. Want zoals zo veel mensen jarenlang hebben gedaan – foto’s nemen van de schitterende boomgaard in bloei – hebben wij nooit de noodzaak gehad om dat te doen. Tja met zicht op zoiets moois en de wetenschap dat het er volgend jaar weer is vervalt de noodzaak om uitbundig te fotograferen. Slechts een enkel kiekje herinnert ons eraan.

WP_000731In eerdere blogjes heb ik al uitvoerig mijn ongenoegen geuit over de in mijn ogen onnodige houtkap, dus dat zal ik nu niet doen. Toch is er nog iets waar ik mij druk om maak. Er ligt namelijk een metershoge stapel gerooid hout midden op het perceel waarvoor een stookontheffing is afgegeven door de gemeente. Het is namelijk verboden om hout van bomen te verbranden. Uiteraard heb ik de gemeente om opheldering gevraagd. “De aanvraag voldoet aan alle eisen”, was het antwoord van de betreffende ambtenaar. Op mijn verzoek stuurde hij mij het aanvraagformulier stookontheffing toe.

Dus heb ik de criteria er maar eens op nageslagen. Blijkbaar is er geen ambtenaar fysiek op de locatie wezen kijken want dan had hij direct gezien dat er iets niet klopt. Er zitten namelijk pellets bij de brandstapel en die groeien toch echt niet zomaar aan de bomen. Bij de vraag over het te verstoken ‘resthout’ moet vermeld worden of er mogelijkheden zijn om het ‘resthout’ op een andere manier te verwerken. En die mogelijkheden zijn er inderdaad. Dus waarom de aanvraag gehonoreerd is is mij een raadsel.

Welke alternatieve mogelijkheden zijn er om het gerooide hout te verwerken?

  • Afvoeren naar een biomassacentrale om energie op te wekken;
  • Versnipperen om versneld tot compost om te zetten;
  • Houtwallen optrekken voor vogels en insecten;
  • Verklepelen met behulp van apparatuur.

Het is ook nog eens slecht voor de bodemstructuur om tot verbranding over te gaan. Voor de korte termijn lijkt de bodem geen schade te lijden, omdat sterke gewassen spontaan weer opkomen. Maar voor de langere termijn raakt het natuurlijk evenwicht van het bodemmilieu dusdanig verstoord dat het jaren duurt voor de juiste schimmels en de goede bacteriën weer zijn hersteld.

Een nog grotere schade wordt toegebracht aan de dieren, want tegen de tijd dat de fik erin gaat is de gerooide houtstapel verworden tot houtwal waarin vogels en insecten volop nesten gebouwd hebben, waardoor voor de tweede keer in korte tijd het milieu wordt verstoord. Dus is het mijn burgerplicht bezwaar te maken tegen de verleende vergunning.

In mijn gesprekje met de ambtenaar kreeg ik nog een vreemde mededeling. Als de vergunning is verleend en er daadwerkelijk gestookt gaat worden dan moet dat binnen 24 uur bij de gemeente gemeld worden. De omwonenden hoeven niet in kennis gesteld te worden. Is dat niet vreemd? Ik wil wel in de buurt zijn als dat gebeurt, want stel dat er een vonkje overspringt?

 

7 thoughts on “Een brandstapel van gerooid hout – Dag 66

  1. Beste Jolanda 51,
    Het is nog veel erger dan je denkt. Er zijn kinderdaad genoeg alternatieven. Het verbranden of verstoken is de meest onvriendelijke methode en veroorzaakt een enorme luchtverontreiniging. Het is onbegrijpelijk dat Gemeenten in deze tijd, waarin zoveel kennis aanwezig is omtrent de gevaren voor de gezondheid door het verbranden van hout, een vergunning voor een dergelijke verbranding afgeeft.
    De kerstbomen steken ze in januari niet meer in de fik om milieuredenen en bij jou gaat de hele boomgaard de hens in. Het is onbegrijpelijk.

    Jij schrijft dat je erbij wilt zijn om te zien of er vonken overvliegen. Een beter idee is het om te zorgen, dat je zo ver mogelijk weg bent en je familie meeneemt. Bij verbranden van hout komt namelijk een grote hoeveelheid fijnstof PM2.5 vrij, dat rechtstreeks in de bloedbaan wordt opgenomen omdat de deeltjes zo klein zijn. Bovendien komt het giftige benzo a pyreen vrij en nog meer dan 25 andere giftige stoffen waar je lichaam niet blij van wordt. Houtrook is 10x slechter dan de rook van sigaretten. Misschien zegt dat je genoeg.

    Dien bij aanvragen voor een snoeivergunning altijd een klacht in bij de Gemeente en meld het ook bij de regionale GGD. Ook kan je het melden bij verschillende milieusites zoals de vereniging Leefmilieu of Stichting Houtrookvrij of http://www.houtrook.nl, Longfonds en het Ministerie van I & M.

    Als er maar genoeg meldingen komen, zal hopelijk net zoals het met asbest en roken gebeurde, paal en perk gesteld worden aan deze kankerverwekkende activiteit.

  2. Dit is inderdaad schandalig! Jos heeft gelijk en zorg dus, dat je wegkomt.
    Ik doe hetzelfde met pasen, want hier liggen de paasbulten al weer klaar met van alles en nog wat. Ook dat gaat, maar dan traditiegetrouw, de hens in!

    Sterkte Jolanda,
    Elina

  3. Probleem is dat meer dan de helft van de bevolking denkt dat houtrook gezellig en onschadelijk voor de gezondheid. Zolang de kennis door de overheid onderdrukt wordt blijft fikkie stoken heilig, want het verkeer dat is de oorzaak van fijnstof. Houtrook ben je gek dat is gezellig en gezond. (Dat werd over de sigaret ook beweerd in de jaren 60 en 70 en het exuus van stokers dat we al eeuwen stoken op hout zeg ik we rookten ook eeuwig een pijp)
    Groet van BLOG STOP FIJNSTOF UIT HOUTROOK
    http://houtrook.wordpress.com

  4. dag Jolanda, grappig, toevallig ben ik me momenteel ook druk aan het maken over deze aftandse manier van takkenafval verwijderingen,kost een vergunning,dus kassa voor de gemeente. verder is er geen controle,snoeihout is vers dus rookt het,ook fijn er met je fiets langs te moeten,of er door heen!
    Bizar,in een dorp of stad komt dit niet voor,maar houtkachels zijn net zo erg,of erger!
    hier op het platteland verwacht je van mensen, ze anders met de natuur omgaan, dacht het niet!!! bermenbranden, snoeihout, gifspuiten, gaat gewoon vrolijk verder,de rest is bijzaak!
    om even terug te komen op takkenverbrandingen,rond deze tijd nestelen ook bepaalde vogels in de hopen,word ik wel een beetje verdrietig van.
    maar de rook wat vanaf de verbrandingen overal heen waait,en nog uren na blijft stinken, bezorgd weer de nodige binnen uren,ik als buitenmens,valt niet mee zeker niet op deze asociale manier!
    Helaas voor mij een serieuze longziekte verkregen door…. je raad het goed jarenlange kachelstook,meer dan 10 jaar nu en nog steeds dagelijks rook+stank.
    woon je fijn buiten,voor mij een lot uit de loterij, ik heb mijn tuin , mijn dieren,word je vaak naar binnen gepest!
    Ik hoop er nieuwe wetgevingen komen want dit is zeer belastend voor mens en dier en ook de natuur!
    moeten maar alternatieven komen, ben voorstander van wallen maken,veel leef en woonplezier. dat houtstoken moet een Verbod op komen, ik moet altijd maken ik weg kom van de stank en rook!
    bedankt en succes met alles.
    cris

  5. Hout dat in een kachel verbrand word moet 2 jaar gedroogd zijn. Wanneer hout niet goed droog is zoals het hout zoals u omschrijft is de vervuiling vele malen erger.
    Dat een gemeente zo een vergunning afgeeft heeft alles te maken met belangen. Zonder die vergunning is de afvoer van het hout veel duurder.
    Hier uit blijkt dat geld belangrijker is dan milieu en gezondheid.

    Dat een berg snoeiafval vaak gebruikt om meteen de oude pallets af te voeren is algemeen bekend, gebeurt overal. de gemeente wil de stoker echter te vriend houden dus is de kans op controle minimaal. Zelfs wanneer u het meld compleet met foto’s zal er naar alle waarschijnlijkheid geen actie ondernomen worden.

    De stoker hoeft nooit de omgeving te waarschuwen. Is jammer want het tijdig sluiten van deuren en ramen, of het binnenhalen van de was kan veel ergernis voorkomen.

    Blijf uit de rook, ook als uw woning er midden in staat. Houtrook is zeer schadelijk voor de gezondheid.

  6. Pingback: Een triest moment voor het milieu en de dieren – Dag 90 | Uit de Klei getrokken

  7. Pingback: Gemeente Buren, dat kan groener! – Dag 340 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

