De bomenkweek – Dag 64

Regelmatig kom ik op de meest ongelukkige plekken jonge aanwas tegen van bomen of struiken. Die haal ik voorzichtig weg en zet ze tijdelijk in een pot totdat ze groot genoeg zijn om ergens op een meer geschikte plek neer te zetten. Zeker sinds wij de houtkachel hebben zijn alle bomen welkom. Vooral wilgenhout schiet overal op, het is net onkruid. Het wordt ook niet beschouwd als heel succesvol stookhout, omdat het snel is opgestookt, maar als aanmaakhout is het ideaal. Ik ben inmiddels zeer bedreven in het hakken van aanmaakhoutjes, de term haarkloverij is daarbij op zijn plaats. Als de kachel eenmaal goed brand dan kan er een houtblok op van het betere soort zoals eik, es of fruitbomen.

mei 2012 Bomenkweek 007Afgelopen winter hebben we weinig gestookt dus heel wat hout overgehouden. Niet verwonderlijk met de hoge temperaturen, eigenlijk zijn we van de herfst gewoon overgegaan in het voorjaar. Toch moeten we nog heel wat bomen kweken om genoeg voorraad aan te leggen voor de komende jaren. En dan niet alleen om op te stoken als wel om een mooi vruchtbaar landschap te kunnen aanleggen. Bomen vormen de basis van een permacultuur landschap en moeten er voor zorgen dat de aarde geschikt gemaakt wordt voor allerlei struiken en bomen die voedsel opleveren.

Heel wat jonge bomen hebben de afgelopen jaren al hun plek gevonden. Niet alleen stekken kweek ik op maar ik experimenteer ook met het laten wortelen van takken en dat gaat mij ook goed af. Langs de sloot hebben wij knotwilgen gezet afkomstig van de takken van een oude knotwilg. En aan de achterzijde van onze tuin heb ik ooit twee krulwilgtakken in de grond gestoken, dat zijn nu complete bomen geworden. Inmiddels heb ik in mijn boomkwekerijtje een keur aan bomen staan bestaande uit hazelnoot, walnoot, eik, gouden regen, es en esdoorn. Inmiddels zijn alle geschikte plekjes wel bezet en wordt het tijd om in de wei een wat uitgebreidere plek te vinden om te starten met het eetbare landschap.

 

Geef een reactie

