Zelfvoorzienend worden – Dag 63

Regelmatig krijg ik vragen als: “Zelfvoorzienend worden kan dat wel? Ga je dan terug in de tijd? Moet je dan niet alle luxe achter je laten? Is dat niet terug naar de Middeleeuwen?” In eerste instantie moet ik helemaal niets, ik kies hier zelf voor en in welke gradatie en vorm ga ik uitvinden. Zelfvoorzienend worden is absoluut haalbaar. Met een glimlach kan ik iedereen verzekeren dat het mogelijk is en niet direct hoeft te betekenen dat ik luxe moet inleveren.

zelfredzaamheid bijbrand-01Zelfvoorzienend worden betekent dat ik mijn eigen energievoorziening regel en in mijn eigen voedsel en water kan voorzien. Maar het betekent ook dat ik gewoon in het huis kan blijven wonen waar ik nu woon en dat ik van vervoer gebruik kan maken om van A naar B te komen. Zelfvoorzienend voor mij betekent bewust zijn van de basisbehoeften en daar op zo eenvoudig mogelijke manier in voorzien. In onze huidige consumptiemaatschappij hebben we zoveel ingewikkelde systemen opgezet voor ons voedsel, voor onze consumptie, voor ons vervoer, enzovoort en dat ook nog eens enorm veel geld kost waarbij veel mensen het gevoel hebben dat het anders kan. Dat is wat ik wil onderzoeken.

Ook ik ben verwend geraakt aan de makkelijke manier om aan voedsel te komen. Ook ik heb jarenlang als een kip zonder kop rondgerend in een race om het bestaan. Ook ik ben afhankelijk geworden van geld, de auto, ieder seizoen nieuwe kleding, vakanties en het gemak van achteloos geld uitgeven. Tot ik op een dag wakker werd met de beklemmende gedachte, zoals ooit zo mooi verwoord door de groep Doe Maar : “Is dit alles?”

Alles is relatief, want wat is nu eigenlijk luxe? Dat is voor iedereen weer anders. De een wil de hele wereld over vliegen en de ander wordt al moe bij de gedachte. De een heeft behoefte aan stilte, rust en de natuur, terwijl de ander genot vindt in zo veel mogelijk roering. Het heeft denk ik wel te maken met leeftijd en met levenservaring. Op zeker moment heb je ‘alles’ al een keer meegemaakt en gezien.

Voor mij is zelfvoorzienend worden een uitdaging, een zoektocht en een avontuur dat ik graag aanga. Daar kan ik van genieten ook al ga ik het misschien nooit bereiken. Ik ben er van overtuigd dat de technische mogelijkheden mij in staat stellen om eenvoudiger te leven met de luxe die ik wil hebben. Ik ga er voor, omdat er altijd iets nieuws is achter de horizon.

 

2 thoughts on “Zelfvoorzienend worden – Dag 63

  1. Hoi Jo, David en ik hebben 2 jaar met 11000 euro door Spanje gezworven, dat was weliswaar niet zelfvoorzienend maar wel zonder luxe. WE hebben 2 jaar dezelfde kleding aangehad en alleen iets materieels gekocht als het vervangen moest worden. We hebben een bijzondere ervaring gehad en wat een rust brengt het!

    • Geweldig Jacomijn, we moeten beslist weer eens bijpraten.
      Wij doen het ook rustig aan wat de consumptie en luxe betreft. Alles al gezien en meegemaakt. Gezinnetje is laat op mijn pad gekomen, maar staat (nog) met stip op één. Een goed leven is belangrijker dan geld!
      Liefs, Jolanda

Geef een reactie

