Er waren eens drie padden – Dag 62

Een paar weken geleden toen ik de kleine kas aan het uitruimen was om ruimte te maken voor het nieuwe zaaigoed trof ik onder een plantenbak een kuiltje aan met een paddenmoeder met twee kleintjes. Ach wat een leuk gezicht. De volgende dag liet ik het aan mijn kinderen zien en wie schetst mijn verbazing er zat ook nog een jonge kikker bij. De paddenmoeder was ook adoptiemoeder geworden van een kikker. Nog leuker.

PaddenOmdat onze kas in januari een zware storm niet goed doorstond waren er een aantal ruiten gesneuveld. Begin vorige week hebben we de nieuwe ruiten erin gezet. Maar nu zat de paddenfamilie weer ingesloten. Ik keek nog even in het kuiltje maar zag slechts een jonge pad, moeder en het andere jong was in geen velden of wegen te bekennen. “Ze zal toch niet naar buiten gegaan zijn?”, schoot door mijn hoofd. Maar daar liet ik het bij.

De volgende dag lag er een dode pad op onze oprit. O jee, het zal de paddenmoeder toch niet zijn? Dus ik weer op onderzoek in de kas alwaar ik wederom maar een jonge pad aantrof. Ach wat sneu, nu zit hij daar in zijn eentje, het andere kleintje was vast ook al de kas ontvlucht voor de ruiten erin zaten, nam ik aan. Om zijn overlevingskansen te vergroten zette ik hem buiten de kas, het fantastische weer speelde mee in mijn beslissing.

Weer een dag later toen ik wat zaaigoed parkeerde in de kas keek ik toch maar even onder de bloempot en trof daar weer een jonge pad aan. Dat was dus nummer twee, die dus toch was achtergebleven in de kas. Die heb ik ook maar buiten gezet. In de middag toen ik het zaaigoed water ging geven zat op een van de knoflookplanten… de paddenmoeder, nu zonder kroost. O had ik maar niet ingegrepen, dan was alles goed gegaan. Ik had spijt van mijn actie. Dus de paddenmoeder ook hup de deur uit.

Gisteravond kon ik de verleiding niet weerstaan en keek nog een keer en zag tot mijn verbazing de jonge kikker zitten. Wat nu? Ook maar buiten zetten? Of zal ik hem bij zijn soortgenoot bij de platte bak naast de andere kas parkeren (zie mijn blogje van gisteren)? Ik weet het even niet meer en doe voorlopig niets.

Vanmorgen ging ik nog even kijken en toen werd de klucht compleet: nu zat er een jonge pad in het nest, dat was dus nummer 3. Ik begrijp niet hoe zij zich in de kleine kas kunnen verbergen, hoe ik ook zoek ik vind helemaal niets. Ik laat het maar even zo. Als iemand nog een suggestie heeft laat het dan weten. Ik heb mijn lesje geleerd, de volgende keer neem ik geen actie en grijp niet in. Laat de natuur het maar lekker zelf uitzoeken.

 

Geef een reactie

