Its not easy being green – Dag 61

Naast de kas hebben wij een lage platte bak staan waar het water van het afvoersysteem in werd opgevangen. Zo af en toe keerde ik hem om in de gieter. Maar vorige zomer ontdekte ik op een dag dat er een kikker in de bak zat. In de wijde omtrek is geen water te bekennen dus die heeft beslist een eind moeten afleggen voordat hij onze waterbak had gevonden. Na enige tijd zaten er zelfs drie kikkers in. Zo nu en dan hoorde je ze kwaken. Kikkerdril heb ik nooit gezien waarop ik concludeerde dat ze waarschijnlijk allemaal van hetzelfde geslacht waren. Maar goed ik ben geen expert op gebied van dieren dus of dat juist is kan ik niet vaststellen.

KikkerOmdat we afgelopen weekend een watertank hebben geïnstalleerd naast de kas kon die bak leeg. Hij zat vol met bladeren en het water was behoorlijk troebel. Dus keerde ik hem vanmorgen vroeg om. Tot mijn grote schrik zat er nog een kikker in, blijkbaar lekker weggedoken in de prut. Dus heb ik alles zo goed mogelijk weer terug geschept in de bak en het waterpeil met de gieter weer aangevuld. Nadat ik nog wat nieuw water had gehaald en weer verder sproeide stak de kikker zijn kopje boven het water uit en daarna was hij weer verdwenen.

Ik ben verbaasd dat deze kikker nog steeds in de bak zit. Op wikipedia lees ik dat de kikker een zeer goed ontwikkeld aanpassingsvermogen heeft en dat hij eerder op het land leeft dan in het water. Dat verklaart een hoop. Blijkbaar heeft hij voldoende voedsel en heeft hij ook geen soortgenoten nodig om zich daar op zijn gemak te voelen. Ik laat de bak dus maar gewoon staan, benieuwd wat deze zomer gaat brengen.

Al die tijd dat er een of meerdere kikkers in mijn bak zitten ben ik al vertederd, niet vanwege de aaibaarheid en ook niet met de bedoeling hem te gaan kussen, maar ik moet altijd denken aan Kermit de Kikker die zijn liedje zingt: “Its not easy being green”. Zo voel ik mij soms ook.

One thought on “Its not easy being green – Dag 61

  1. Pingback: Er waren eens drie padden – Dag 62 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

