Een eland vervuilt meer – Dag 58

Mijn zoon kwam uit school en zei: “Mam weet je dat een koe heel vervuilend is voor het milieu?” “Hoe dat zo?” vroeg ik hem. “Hij boert en laat scheten en stoot daarmee allerlei gassen uit”, zei hij. Aha mijn scherpzinnige mannetje in de bocht. Hij deed mij weer eens glimlachen. “Ja, dat weet ik”, zei ik blij, “daarom eet ik ook bijna geen vlees.” Later hadden we het er weer over en ik vroeg hem in wat voor les hij dat had meegekregen. “O maar dat heb ik niet op school gehoord maar in de tv-reclame.” Toen was mijn nieuwsgierigheid helemaal gewekt.

Eigen foto

Eigen foto

Hij liet mij op YouTube de reclame zien van de nieuwste Volvo plug-in hybrid die zo weinig vieze lucht uitstoot dat hij rustig in een gebouw kan rijden. Maar helaas kwam er geen koe in de commercial voor maar wel een eland. Hij had dus ergens de klok horen luiden en de vertaling gemaakt naar vervuilende koeien. Want ja, waar in het dagelijks leven vind je zomaar een eland? En koeien zie je hier in overvloed. Maar dit was natuurlijk weer mooi voer voor een blogje.

Even googlen en de cijfers over de vervuilende veeteelt vliegen je om je oren. Het is alleszins aan te bevelen om minder vlees te eten, want als we allemaal 1 dag in de week geen vlees eten bespaart dat net zo veel CO2-uitstoot als het van de weg afhalen van 1 miljoen auto’s. Dat zijn nogal getallen. Dus minder vlees eten komt het milieu absoluut ten goede. Dit lijstje met berekeningen circuleert nu al heel wat jaren op internet en is nog steeds niet achterhaald. Dus de redenatie dat een koe vervuilend is voor het milieu dat klopt. Vooral als er veel bos moet worden gekapt om de koeien van voedsel te voorzien.

Maar klopt het allemaal wel dat een auto minder CO2 uitstoot dan een koe? In het voorbeeld van de auto met super technologie zal dat vast kloppen. Maar dan kijken we ook maar vanuit één invalshoek, want wat kost het wel niet om zo’n auto te bouwen? Alle materialen komen rechtstreeks uit de aarde en tasten daarmee de aarde aan. En de energie die nodig is om de grondstoffen uit de aarde te halen en om er een auto van te bouwen zijn in de berekening ook niet meegenomen. Dan mag de uitstoot van de auto wel minder zijn dan een koe of welk ander dier dan ook, maar dat wil nog niet zeggen dat het beter is voor het milieu.

Cijfers zeggen dus ook niet alles en kunnen, als we niet opletten, zo voorgespiegeld worden dat het allemaal heel erg mooi lijkt. Laten we ook hierbij alert blijven op de ons voorgeschotelde informatie. Gewoon de fiets pakken en met de trein reizen is altijd nog beter voor het milieu dan het bezitten van een eigen auto die het merendeel van de tijd stilstaat. En er is niets mis mee om af en toe een stukje vlees te eten, maar dan wel van koeien die gewoon heerlijk in de wei hebben gestaan.

Geef een reactie

