De verslavende werking van suiker – Dag 56

Afgelopen weekend stond er een uitgebreid artikel in de NRC over het gevaar van suiker. Wie zich een beetje verdiept in gezonde voeding weet hoe slecht suiker is. Maar de industrie vaart er wel bij, die wil niets liever dan suiker verkopen. Dus wat doen de fabrikanten? Zij vermommen het woord suiker en geven er namen aan als fructose, sucrose, lactose, glucose, maltose, galactose, fruitstroop, kandij en melasse. Maar ook het biologisch aandoende palmsuiker, ahorn-, dadel- en agavesiroop zijn misleidend en vallen gewoon onder de categorie suiker.

suikerSteeds meer onderzoek wijst uit dat suiker niet goed is voor de gezondheid, vooral teveel suiker van de slechte soort breekt vitaminen en mineralen af die wij juist zo hard nodig hebben en ondermijnen daarmee de weerstand. Er zijn veel voedingsstoffen waar we het gevaar niet zo van inzien maar ook koolhydraten zoals aardappelen, pasta en zelfs brood wordt omgezet in suiker. Vaak worden de suikers in fruit, diksap, zoete groenten en granen als veilig beschouwd, maar ook dat staat momenteel ter discussie, vooral in gebruik met de slechte suikers.

Een bekende vervanger voor suiker is aspartaam (E951) dat vooral in lightproducten wordt verwerkt. Aspartaam staat al een aantal jaar in een slecht daglicht. Het zou slecht zijn voor de volksgezondheid en zelfs kankerverwekkend. Wetenschappelijke bewijzen zijn vaag en de fabrikanten werpen rookgordijnen op. Het voedingscentrum stelt dat het ongevaarlijk is mits er niet teveel van wordt gebruikt. En daar gaat het dus fout, want vertel je kinderen maar eens dat ze er niet teveel van mogen eten. Een zinloze actie.

Het gevaar van suiker zit in de verslavende werking, door suiker te eten krijgt het lichaam behoeft aan nog meer suiker. Voor gezonde kinderen is een beetje suiker helemaal geen probleem, maar suiker zit in zoveel producten. En de ellende is dat juist de hele goedkope frisdranken en snoepjes de slechte suikers bevatten. Ik wordt iedere keer zo verdrietig als ik weer ergens verstopt een leeg flesje gazeuse aantref: lekker goedkoop dus betaalbaar voor de kinderbeurs maar vol met aspartaam. En mijn kinderen weten inmiddels dat ze daar niet mee thuis hoeven te komen, dus doen ze het stiekem.

Voor traktaties voor kinderfeestjes heb ik jarenlang stokjes gemaakt met fruit en hier en daar een stukje kaas of worst eraan, soms tot ergernis van de kinderen, want dat was natuurlijk niet stoer. Maar ik maakte er altijd een soort stekelvarken van en dat vonden kinderen altijd erg leuk. Van koek en snoep weten we dat het niet goed is dus proberen we daar enigszins maat te houden. Maar de suikers liggen overal op de loer. In veel kant-en-klaar maaltijden, soepen, sausen, maar ook in pakjes, potjes en smaakversterkers zit naast zout ook vaak suiker.

Des te meer een reden om zelf groente en fruit te kweken. Mijn advies kook lekker puur, biologisch en natuurlijk zo veel mogelijk uit de eigen moestuin dan weet je wat er mee is gebeurd. Om een gerecht wat zoeter te maken kan je altijd wat fruit toevoegen. Ik maak veel jam en moes en om te conserveren is suiker onontbeerlijk. Maar ik gebruik echter zo min mogelijk en vervang meestal een deel door stevia, afkomstig van de steviaplant. Maar ook voor stevia bestaat een variant met E-nummer E960, dus kijk uit wat je koopt. Het beste advies dat er is: alles met mate!

Lees meer: 5 redenen om te stoppen met suiker en koolhydraten

 

Advertenties

2 thoughts on “De verslavende werking van suiker – Dag 56

  1. Pingback: Mag het ietsjes minder? – Dag 184 | Uit de Klei getrokken

  2. Pingback: Extra belasting op suiker goed voor de gezondheid | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s