Nachtvorst – Dag 54

De grootste ramp voor fruittelers is nachtvorst terwijl de bloesem aan het ontspruiten is. Meestal besproeien zij dan een hele boomgaard met water zodat de bloesem wordt ingepakt in een laagje ijs. Er ontstaan dan van die mooie ijspaleizen. Maar ik heb hier in de buurt nog geen ijspaleis gezien, terwijl er in de lokale krant wel melding van gemaakt is, vooral in het verderop gelegen Buurmalsen. Vannacht was de vorst ook weer aanzienlijk dus we wachten het af.

Bloesem in ijsZelf heb ik ook diverse peren-, appel- en pruimenbomen die al aan het uitlopen zijn. De Gieser Wildeman is al heel ver en zit vol met bloesem. Nachtvorst is dan niet fijn. Maar voor mijn gevoel zal het wel loslopen. Twee jaar geleden was het ook een zachte winter en ineens strenge vorst in februari en maart. Dat was toch anders dan nu, omdat het langer aanhield en de dagen ook redelijk koud waren. Toen hadden we totaal geen fruit!

Gelukkig maken we ieder jaar, tenminste als er wel volop fruit is, van alles in en bewerken het tot jam, moes en chutney. Daar kunnen we dan een flink eind mee vooruit. Mocht het misgaan dit jaar met het fruit dan hebben we nu nog genoeg in de kelder staan. Maar jammer is het wel, want er is niets fijner dan verse zelfgemaakte warme jam op de boterham. Ik kijk er nu al weer naar uit.

Afgelopen weekend heb ik een paar bakken met zaailingen in de kas gezet. De kas is onverwarmd, maar komt niet onder het vriespunt en op zonnige dagen loopt de temperatuur op tot ver boven de 20°C. Net als gisteren ben ik al vroeg wezen kijken, maar alles staat er prima bij. Ook het zaaigoed in de volle grond doet het goed. Dus ik ben optimistisch en denk dat het dit jaar wel meevalt met de vorst en het fruit.

Geef een reactie

