Waar halen we het water vandaan? – Dag 52

Water komt gewoon uit de kraan, daar staan we nauwelijks nog bij stil. En het is nog eens van een heel hoge kwaliteit. Waarom wij eigenlijk water in de winkel kopen is mij volstrekt onduidelijk sinds ik weet hoeveel dat kost. Water uit de kraan is zuiver en goedkoop. Dat typeert de welvaart waarin we leven. Maar voor heel veel mensen op deze aarde is dat veel minder vanzelfsprekend. Kinderen sterven nog iedere dag bij gebrek aan schoon drinkwater. Vooral in de ontwikkelingslanden is water niet altijd makkelijk bereikbaar. En door de klimaatverandering komt de beschikbaarheid van water steeds meer onder druk te staan.

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????Ook bij ons laat de klimaatverandering zijn sporen na. Ieder jaar regent het extremer. Dat gaat ook in onze tuin niet ongemerkt voorbij. De laatste jaren spoelde een deel van de tuin gewoon weg door de hoeveelheid water die van het dak kwam zetten omdat de dakgoten het niet aankonden. De maat was vol toen het water mijn printer insijpelde. Sinds wij de dakgoten hebben laten verbreden gaat het goed. Ook onze kelder staat geregeld blank. Niet fijn als je met je pantoffels aan even iets uit de kelder wil halen en ineens in een paar doorweekte pantoffels staat. In tegenstelling tot veel gebieden in de wereld heeft het Rivierenlandgebied geen gebrek aan water.

Dat we water nodig hebben weten we allemaal. De mens bestaat voor ca. 55% uit water, ga maar na hoeveel water dat is, dat moet wel gezuiverd worden. Vandaar dat aangeraden wordt om iedere dag zo’n twee liter water te drinken. Ik betwijfel overigens of de meeste van ons dat halen. Misschien wel als we alle vloeistoffen die we drinken meetellen, maar dat levert niet het optimale effect op wat ons lichaam idealiter nodig heeft. Maar goed dat is de keuze van ieder individu.

Zonder water kunnen we niet leven en niet alleen wij maar alle levende organismen. Zonder water wordt het niets met onze moestuin. Een aantal maanden zullen we het nog wel redden, maar zodra het warmer weer wordt is water onontbeerlijk voor de groei. Mijn moestuin is behoorlijk groot, maar ligt redelijk dicht bij het huis dus daar kunnen we er met een flinke slang bij. Maar sinds ik twee jaar geleden grootschaliger pompoenen ben gaan kweken werd dat wat lastiger. Dus zochten wij mogelijkheden om aan water te komen waarbij wij overwogen om een puls te slaan om grondwater op te pompen. Uiteindelijk hebben we dat niet gedaan, maar hebben een pomp gekocht zodat we water uit de sloot kunnen oppompen.

Gisteravond was er een boeiende aflevering van Tegenlicht – mijn favoriete programma – dit keer over de kracht van water. En ik werd getroffen door de opmerking van een wetenschapper dat water, net als olie, dat uit de grond wordt opgepompt niet hernieuwbaar is. Eeuwenlang is dat daar opgebouwd en op is op. En daar schrok ik toch wel van, daar had ik nooit bij stil gestaan. Daarom is het des te meer belangrijk om alternatieven te vinden, niet alleen voor energievoorziening maar zeker ook voor de beschikbaarheid van water. Terecht werd herhaalde malen benadrukt dat we allemaal zelfvoorzienend zouden moeten zijn. Ik doe mijn best!

One thought on “Waar halen we het water vandaan? – Dag 52

  1. Pingback: Watervoorziening – Dag 59 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

