De volgende stap in het kweekproces – Dag 51

De bloesem aan de fruitbomen begint al zichtbaar te worden. De hoeveelheid zon van de afgelopen maand heeft het groeiproces goed gedaan. De zaailingen in de serre schieten ook de grond en de bakken uit. Dus wordt het tijd om ze wat meer ruimte te geven. Daar ben ik vandaag mee aan de slag geweest. Mijn planttafel, ooit eigendom van een horlogemaker en daardoor ideaal en hoog genoeg om aan te werken, stond nog ergens achter in de schuur dus moest eerst uitgegraven worden. Dat was een heel gedoe. Volgend jaar moet ik beter in de gaten houden waar hij komt te staan.

Maar goed na de koffie kon ik aan de slag met uitpoten. Ik had gisteren al een kruiwagen vol compost gezeefd en binnengezet zodat het niet al te nat was. Ik ben verrukt over de mooie compost die we zelf hebben gemaakt. Ieder jaar lukt het beter! De peultjes gaan zo hard die moesten nodig in grotere potten. Als het zo doorgaat dan kunnen we de volgende maand al peultjes eten. Verder heb ik paksoi, pluksla en ijsbergsla uitgepoot. Diverse kruiden gaan ook hard, die kunnen we ook de komende maand gebruiken.

Vorig jaar in april hebben wij een grotere kas gekocht, omdat de kleine echt veel te klein werd. Het was steeds schipperen met de ruimte. Nu is het een verademing dat ik alle pootgoed ruim kwijt kan in de nieuwe kas. Ook hebben we al rucola, sla en spinazie gezaaid in de volle grond in de kas, dat komt ook al op en kunnen we de volgende maand ook al eten. Nu maar wachten op het goede weer zodat het pootgoed eerst naar buiten kan om te acclimatiseren en dan de volle grond in. Maar dan moeten eerst de bedden klaar zijn, dat staat de komende weken op het programma.

Vanavond hebben we een gerecht gegeten met bosui, omdat de tuin er momenteel vol mee staat. Door de zachte winter is het spontaan weer opgekomen. Heerlijk. Mijn oudste zoon die nogal kritisch is over eten uit de moestuin zei tot onze verbazing: “Goh dit is veel lekkerder dan uit de winkel.” Mijn man en ik keken elkaar aan alsof we water zagen branden. We hebben hem de hemel in geprezen vanwege zijn compliment. Er is dus nog hoop dat het ooit goed komt met onze zoon. “Ja, maar die pompoenen die blijf ik echt niet lekker vinden, hoor” zei hij er gelijk achteraan. En dat terwijl hij dol is op pompoensoep. Pubers, je kan er geen peil op trekken. Het zal wel bij zijn leeftijd horen.

Geef een reactie

