Waar halen we het zaad vandaan? – Dag 49

Om groente en kruiden te kweken hebben we zaad nodig. Daar kan je op verschillende manieren aankomen: kopen, zelf oogsten of van iemand anders krijgen dan wel ruilen. In het allereerste begin haalde ik mijn zaden gewoon bij het plaatselijke tuincentrum. Mijn voorkeur ging vooral uit naar biologische zaden. Helaas zijn die niet altijd standaard in het assortiment verkrijgbaar, dus liet ik wel eens wat bestellen. Inmiddels weet ik de weg wel te vinden op internet en is alles wat ik wil online te bestellen. Even googlen en je vindt diverse bedrijven.

WP_000688

Mijn eigen voorraad zaden

Voor mijn grootschalige pompoenkweek heb net weer een nieuwe bestelling gedaan bij De Bolster. Een Nederlands bedrijf dat alleen biologisch zaaigoed produceert en daarvoor volledig gecertificeerd is, dan weet je dus dat het goed zit. Omdat mijn Uchiki Kuri pompoen niet meer in het assortiment zat heb ik even ruggespraak gehad en ben met deze bestelling overgestapt op een door de Bolster zelf ontwikkelde variant genaamd Fictor. Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan ‘even zaden kopen’. De markt wordt steeds lastiger. Er zijn namelijk steeds meer zaden veredeld en gepatenteerd. Ik heb al in een eerdere blog geschreven over de kwalijke praktijken van bedrijven als Monsanto, die nieuwe rassen ontwikkelen en patenteren. Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet maar er zijn staten in de VS waar mensen geen moestuin meer mogen houden. Als je dat hoort dan klinkt dat natuurlijk bizar, maar het is wel een feit. Alles door de terreur van de gentech bedrijven.

Door verregaande technologische ontwikkeling en aanpassing van raseigenschappen door bedrijven die daar octrooi op aanvragen wordt de toegang tot vrij verkeer rondom zo’n ras afgesloten. En als er maar lang genoeg octrooien worden toegekend is er straks geen vrij gewas meer beschikbaar en zijn wij met handen en voeten gebonden aan de gepatenteerde zaden. Dan is het strafbaar om zelf zaden te oogsten, ook al is het van je eigen gekweekte planten, of om zaden te ruilen met andere tuinliefhebbers.

En weet je dat veel aangepaste rassen geen zaad meer produceren? Denk aan de pitloze druiven, lekker hoor, maar er kan geen druif meer uit voortkomen. En als ze nog wel zaden bevatten dan is de kiemkracht verminderd. Denk aan de aardappelen, zodanig aangepast dat ze niet of niet snel meer uitlopen. Handig want dan kan je ze langer bewaren, maar ook hier geldt dat er geen aardappel meer ontspruit.

AHart voor biodiversiteitl deze ontwikkelingen hebben niet alleen gevolgen voor de vrije beschikbaarheid van zaden maar zal ook invloed hebben op de biodiversiteit. Want door het doorkweken van bepaalde eigenschappen verdwijnen andere eigenschappen die gewoonlijk in de natuur aanwezig zijn en dat is beslist niet goed voor de soorten als geheel. De natuur is gebaat bij diversiteit, daar ligt haar kracht en bestaansrecht. Dus laten we dit soort praktijken een halt toeroepen nu het nog kan, want anders kunnen er wel eens hele ernstige dingen gebeuren, zoals het helemaal niet meer beschikbaar zijn van zaden.

En zeg nu zelf we willen straks toch niet beboet worden voor ieder gewas dat spontaan door de natuur onze tuin ingeblazen wordt! Teken daarom de petitie “Hart voor biodiversiteit, geen octrooi op leven” waarmee wij een signaal afgeven aan het Europees Parlement dat dit niet acceptabel is.

Nog meer weten? Lees dan het volgende artikel.

Geef een reactie

