Aanpak zwerfafval – Dag 48

Mijn doel is niet alleen zelfvoorzienend worden maar ook gezond leven en vooral een gezonde planeet achter laten voor mijn kinderen. Daar hoort ook bij hoe wij met ons afval omgaan. Veel afvalverwerkingsbedrijven hebben hun zaakjes al goed voor elkaar. Er wordt inmiddels al veel afval hergebruikt. Afval hergebruiken loont namelijk, want doordat grondstoffen in de wereld steeds schaarser worden stijgt de prijs. Dus alles wat we aan herbruikbare grondstoffen uit afval kunnen halen is meegenomen.

Toch ligt er nog altijd te veel zwerfafval in onze natuur waar niemand naar omkijkt. Plastic verdwijnt voor een groot deel in de oceanen wat de gezondheid van dieren niet ten goede komt, omdat ze het verschil niet herkennen tussen organisch materiaal en kleine plasticdeeltjes. Maar ook het aanzien van onze natuur laat zo nu en dan te wensen over. Het is allerminst gezellig wandelen in een bos of langs het water als er overal zwerfafval ligt. Toch? Daarom ondersteun ik de actie van vandaag ‘de nationale #zwerfie dag’ om minstens één stuk afval uit de natuur te halen en weg te gooien.

Bekijk het onderstaande filmpje en doe mee. Op twitter kan je nog je foto insturen met de volgende annotatie: #zwerfie en anderen uitnodigen hetzelfde te doen.

 

Zelf ben ik zojuist de berm voor ons huis ingedoken en heb een rondje om ons eigen huis gedaan. Het afval viel mee, maar als ik dit niet gedaan had dan had ik nooit de twee blikjes gevonden die half verscholen lagen onder wat struiken. Het overige afval wat ik rond ons huis vond is vooral afkomstig van een voetbal die door de jongens letterlijk aan flarden geschoten wordt. De meeste voetballen hebben een veelal gekleurde plastic laag die bij ieder schot verder loskomt. Kan dat niet anders voetbalfabrikanten?

Afijn, zie het resultaat van mijn actie:

 

One thought on “Aanpak zwerfafval – Dag 48

  1. Pingback: Keep it Clean Day – Dag 231 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

