Insectenhotel – Dag 46

Zonder insecten geen bestuiving en geen oogst dus is aandacht daarvoor op zijn plaats. Naast bosjes en struiken is vooral snoeiafval een mooie plek voor insecten om te nestelen. Maar naast de natuurlijke vegetatie ga ik ze dit jaar nog een extra handje helpen, zeker nu de boomgaard aan de overkant is gekapt. Ieder jaar hebben we veel snoeiafval. Een deel daarvan verdwijnt als aanmaakhout in de kachel maar de hele dunne twijgjes zijn daarvoor niet geschikt. Meestal gaan die deels op de composthoop om te verteren en een deel gaat door een houtversnipperaar. Maar onlangs zag ik een mooi voorbeeld van hoe het ook kan. Een gevlochten haagje van twijgjes pal naast de moestuin, waardoor enerzijds wind opgevangen wordt en anderzijds een broedplaats ontstaat voor insecten. Dat gaan we dit jaar uitproberen (wordt vervolgd).

Insectenhotel met twee spechtgaten aan de zijkant

Insectenhotel met twee spechtgaten aan de zijkant

Vorig jaar kreeg ik van een kennis een door hem zelf gemaakt insectenhotel cadeau. Die hangt nu al een aantal maanden naast de moestuin. Dit weekend ging ik eens even poolshoogte nemen of er al wat nestelactiviteiten plaatsvinden in het insectenhotel. Voor zover ik kon zien nog niet al te veel, maar het is ook nog erg vroeg in het jaar. Tot mijn verbazing zag ik aan de zijkant twee gaten die onmiskenbaar door een specht zijn veroorzaakt. Dit is natuurlijk niet echt de bedoeling, maar ja de natuur laat zich niet dwingen. Het was makkelijker geweest als hij gewoon aan de voorkant zijn snavel erin gestoken had, maar ja dat is waarschijnlijk tegennatuurlijk. Ook de vogels hebben hun functie in de tuin dus zijn altijd welkom. Leven en laten leven.

De moestuin ligt naast de fruitbomen die over een aantal weken in bloei zullen staan en daarmee veel insecten zullen aantrekken. Maar daar laten we het niet bij. Rondom de moestuin zetten wij een ring van ‘aandachttrekkers’ neer in de vorm van oranje en gele afrikaantjes, die ik nu aan het kweken ben. Dit om de insecten te lokken, maar ook om andere dieren af te schrikken. Slakken, een van de grootste ergernissen in de moestuin vooral bij jonge kweek, zijn namelijk niet dol op afrikaantjes. Eerdere pogingen om afrikaantjeszaad uit te strooien werkte niet en de aanschaf van kant-en-klare afrikaantjes gaat weer aardig in de papieren lopen. Dus dit jaar maar in de kweek.

Als iemand nog meer suggesties heeft om insecten aan te trekken dan hoor ik dat graag. Ik ben altijd bereid nieuwe dingen uit te proberen.

Geef een reactie

