Rabarber – Dag 43

Al heel wat jaren heb ik 4 rabarberplanten staan. Toen ik hier kwam wonen stond er ergens een op een onmogelijke plaats tussen veel groen verscholen onder struiken, maar het jaar erop was hij verdwenen. Waarschijnlijk door gebrek aan zonlicht en overwoekerd door het onkruid. Vanaf dat moment ben ik een paar jaar op zoek geweest naar nieuwe rabarber. Nergens te koop niet in zaad en niet in vaste planten. Tot wij op vakantie waren in Engeland en daar in een supermarkt een rek met zaden tegenkwamen waar – hoera – de rabarber tussen zat. Uiteindelijk had ik 6 planten maar er verdwijnt er nogal eens een. Nu oogst ik ieder jaar zaad en deel dit rijkelijk uit.

WP_000665Het is een makkelijke plant, want ik doe er nooit wat aan en ieder voorjaar komt hij weer gewoon tevoorschijn. Zijn grote bladeren lopen in de zomer averij op door de vraatzucht van de slakken die er dol op zijn. Maar daar hebben we geen last van, want alleen de stengels worden gegeten. Ik keek er nog even een tuinboek op na hoe de slakken weg te krijgen en daar staat in: dood de slakken niet, maar jaag ze weg! Huh, slakken wegjagen? Ik zie mij al met wapperende armen zwaaiend naar de slakken, vort wegwezen. Maar zo zullen ze het niet bedoeld hebben. Wegjagen van slakken betekent rapen en elders neerzetten. Nou die moeite neem ik alleen bij jonge planten, maar de bladeren van de rabarber mogen ze gerust opeten.

Niet veel mensen houden van rabarber. Het oxaalzuur maakt het wat bitterzuur van smaak en moet daarom opgepept worden met suiker. Maar de rabarber bevat veel mineralen zoals ijzer en calcium en vitamine B en C. Vooral de eerste jonge stengels zijn heerlijk. Hoewel de rabarber in de categorie groente valt wordt het toch overwegend als nagerecht, jam of taartvulling gebruikt. Maar het kan ook heel goed als bijgerecht bij een diner worden gegeten. Ik verwerk ze dan met wat minder suiker als hieronder aangegeven.

Rabarber is makkelijk te bereiden en is vergelijkbaar met het maken van appelmoes.

Ingrediënten: 1 kg rabarber 200 gr suiker.

Bereiden: Stengels plukken, bladeren eraf snijden, stengels wassen, in stukken snijden, beetje water erbij en aan de kook brengen. Voeg daarna de suiker toe en laat nog 5 minuten doorkoken. Roer halverwege even door met een houten lepel.

Tip: Voeg eventueel rozijnen toe. Wil je het heel bijzonder maken wel dan de rozijnen in wat rum en voeg nog wat kaneel toe. Wil je minder suiker gebruiken vervang dan een deel door stevia.

Als nagerecht: warme rabarber met vanillevla of met ijs.

Als ontbijt: rabarber met kwark en muesli en noten.

Jolanda 1963 met rabarber_0001

Het was even zoeken maar ik wist dat ik nog ergens een kiekje had liggen met mij als driejarige met twee rabarberbladeren in de armen. Leuk hè (vooral het kapsel)!

 

Geef een reactie

