Veel snot en een gele tuin– Dag 42

Diverse mensen in mijn omgeving lopen te snotteren. Niet verwonderlijk, door de plotselinge overdosis aan zon die de winter uit je hoofd doet verdwijnen komt er van alles los dat begint te stromen. Jaren al ben ik er redelijk goed vanaf gekomen en kom ik meestal weg met een lichte verkoudheid. Maar deze keer moet ook ik eraan geloven. Met een doos tissues continu in de aanslag om het vocht uit mijn loopneus op te vangen zit ik mijn stukje te schrijven. Tot overmaat van ramp zit ook mijn rechteroor dicht, alsof ik een vliegreis heb gemaakt. Ik roep nu voortdurend: “Wat zeg je?” Inmiddels hebben mijn kinderen het maar opgegeven om nog iets aan mij te vragen. Lekker rustig, op de ruis in mijn oor na althans.

Ondertussen lopen de bomen en planten uit en is de lente niet meer weg te krijgen uit de tuin. Er zijn al volop vlinders te zien, terwijl er eigenlijk nog te weinig voedsel is. De vlinderstruik laat voorlopig nog even op zich wachten. De forsythia (links) daarentegen, die eigenlijk chinees klokje heet, maar ook wel bloeiend hout genoemd wordt, is in een paar dagen geel gekleurd, die gaat altijd als eerste in bloei, dan weet ik dat de lente in aantocht is. Maar ook de kerriestruik, die eigenlijk ranonkelstruik (midden) heet en die eigenlijk pas in mei bloeit, begint nu al geel te kleuren. En in de voortuin steken de biologische bloembollen voorzichtig hun kopjes boven het gras uit. Dus toch. Blauwe en gele krokussen.

In mijn kweekbak die gewoon de hele winter buiten heeft gestaan staat de paksoi in bloei en kleurt geel. Hij heeft de winter overleeft. Ik laat hem lekker staan want dan kan ik straks zaad oogsten. Ik heb nu al paksoi (links) in de kweek en als die de tuin in kan dan heb ik weer zaad voor de volgende ronde. Zo ook met de rucola, die weliswaar geen gele maar kleine witte bloemen laat zien. In dezelfde bak is ook al weer bosui opgekomen. Die ziet er geweldig uit en hebben we gisteravond met smaak gegeten. Aan het eind van de dag kleurt de avondzon de bloeiende wilgenkatjes (rechts) tot goudgele wattenbolletjes.

 

Geef een reactie

