Consuminderen is een sport – Dag 41

Er is een onderwerp dat mij al jaren intrigeert: consuminderen. Bij het intikken van het woord consuminderen geeft mijn spellingcontrole aan dat dit woord niet bestaat. Gek genoeg is er op google veel over te vinden. Er zijn diverse sites en blogs over geld besparen, zuiniger leven, met minder toekunnen, tweedehands spullen en noem zo maar op. Er is ook een tijdschrift genaamd “Genoeg” dat helemaal gericht is op bewust en duurzaam consumeren.

Halve boterhamOoit kocht ik een boek “Consuminderen met kinderen” geschreven in 1999 door Marieke Henselmans. En zelf heb ik er in 2008 op mijn andere blogsite al eens een stukje over geschreven getiteld: “Consuminderen is saai!” Dus zo onbekend is het onderwerp niet. Je zou dus verwachten dat dit woord inmiddels een plek heeft gekregen in de Nederlandse taal. Niet dus.

Als ik een lezing geef over nieuwe economische ontwikkelingen en duurzaamheid dan heb ik het geregeld over dat we bewust moeten consumeren omdat de grondstoffen in de aarde nu eenmaal eindig zijn. Veel mensen vertalen dat al gauw door het woord consuminderen en hebben daar gelijk een negatieve associatie mee. Zij vinden het niets dat je met minder genoegen zou moeten nemen. De economie leert ons ook dat we voortdurend moeten groeien. Maar zoals het er nu uitziet zullen onze kinderen het niet beter krijgen dan wij, althans in materieel opzicht. Ooit kreeg ik tijdens een lezing de vraag: “Ja, maar consuminderen is toch saai?” vandaar mijn toenmalige blogje waarin ik uitleg dat dit helemaal niet saai hoeft te zijn. In ons gezin is het juist een sport.

Het boek van Marieke Henselmans heeft mij heel wat goede tips opgeleverd als het gaat om de kosten van kinderen binnen de perken te houden. Er is zoveel tweedehands te koop waarom zou je dan alles nieuw kopen? Een kind kost toch al genoeg, de site www.geldenrecht.nl heeft een berekening gemaakt en komt uit op een ton. En zijn kinderen minder gelukkig als ze met een gebruikte fiets of een tweedehands broek moeten doen? Echt niet.

Maar consuminderen gaat verder dan alleen minder geld uitgeven aan consumptiegoederen. Het is namelijk een manier om onze kinderen bewust te maken dat er keuzes zijn in het leven. En dat we met minder helemaal niet ongelukkiger hoeven te zijn. Ergens voor sparen geeft veel meer voldoening dan dat wij op ieder gewenst moment onze portemonnee trekken. Maar het is en blijft lastig om kinderen duidelijk te maken dat geluk niet afhangt van het nieuwste type iPhone terwijl de vriendjes er allemaal wel een hebben. Daar is al menig huiselijke rust door verstoord.

Om zelfvoorzienend te worden is het toch wel handig om met minder genoegen te nemen. Na jarenlang onbewust consumeren omdat dat gewoon was, hebben wij steeds meer de weg gevonden van bewust consumeren. Het is onze levensstijl geworden en dat voelt een stuk prettiger dan ongebreideld geld besteden aan zaken die we eigenlijk niet echt nodig hebben of na een korte gebruiksperiode al weer afdanken. Onze kinderen hebben daar wat minder moeite mee, voor hun geldt nog teveel dat het hebben van de juiste spullen betekent dat je erbij hoort.

Geef een reactie

