Hoe groot is jouw ecologische voetafdruk? – Dag 38

In mijn vorige blogje haalde ik al even de ecologische voetafdruk aan. Misschien bekend maar voor wie hier niets van afweet wil ik graag nog wat nadere toelichting geven wat het inhoudt en waarom dat voor mij belangrijk is. Het doel van deze blog is te ontdekken of het mogelijk is om zelfvoorzienend te worden. Dat gaat zeker niet lukken in een jaar tijd, maar ik ga kijken wat er allemaal voor nodig is om dat op termijn te bereiken. De achterliggende ambitie om zelfvoorzienend te worden is dat ik de wereld een beetje mooier wil maken, dat houdt niet op bij de mens maar betekent ook de planeet geen geweld aandoen en daarom is het belangrijk om te weten wat de impact van mijn consumptie is op de aarde en dat kan je berekenen met de ecologische voetafdruk.

ecologischevoetafdrukDe ecologische voetafdruk is de berekening van de bruikbare oppervlakte van onze planeet gedeeld door het aantal mensen op aarde. Voor een eerlijke verdeling heeft ieder mens de beschikking over 1,8 ha waarop voedsel verbouwd en grondstoffen gedolven kunnen worden. Helaas gebruiken wij gemiddeld 2,7 ha per persoon, dus aanzienlijk meer dan de aarde te bieden heeft. En de verhouding ligt hierbij behoorlijk scheef als je kijkt naar het rijke Westen en de rest van de wereld. Noord-Amerkia verbruikt 7,9 ha en Europa 4,7 ha (bron: wikipedia). Er is dus nog een hoop te verbeteren. Dezelfde berekening kunnen wij ook maken voor het gebruik van water en de uitstoot van CO2.

Als wij doorgaan met consumeren zoals we dat de laatste 20 jaar hebben gedaan en de opkomende industrieën zoals China, India, Rusland en Brazilië willen hetzelfde als wij hier in het Westen, dan hebben we drie aardbollen nodig om daarin te voorzien. Veel grondstoffen raken nu al op en de druk op grondstoffen wordt als maar groter. Dus willen we in een vreedzame wereld met elkaar blijven leven dan zullen we toch ons consumptiepatroon moeten aanpassen. Ik wil niet wachten tot het gigantisch uit de hand loopt dus probeer ik mijn levensstijl aan te passen aan de draagkracht van de aarde.

Op wikipedia kan je precies lezen wat de ecologische voetafdruk inhoudt evenals op veel andere sites. Maar veel leuker is om je eigen ecologische voetafdruk te berekenen. Op de site van het Wereld Natuur Fonds kun je door het beantwoorden van een aantal vragen je eigen voetafdruk berekenen. Leuk en leerzaam. Het is al weer een aantal jaar geleden dat ik dat voor het eerst heb gedaan en toen zat ik er een flink stuk boven. Maar inmiddels heb ik dat al aardig terug weten te brengen.

Veel van de acties die ik ondernomen heb om mijn voetafdruk omlaag te krijgen komen voorbij in de verschillende blogjes die ik schrijf. Bijvoorbeeld:

  • Wij planten geregeld bomen ter compensatie van de vervoersbewegingen die wij maken.
  • Ik reis zo min mogelijk met de auto maar pak als het even kan de fiets en maak gebruik van het openbaar vervoer.
  • Wij gebruiken zo min mogelijk plastic en proberen zo min mogelijk afval te produceren.
  • We eten zoveel mogelijk lokaal voedsel.
  • We gebruiken zo min mogelijk water en dan bij voorkeur uit de kraan in plaats van uit een (plastic) fles.
  • We proberen onze consumptie te beperken en als het even kan kopen wij gebruikte spullen.

Het ultieme doel is om zelfvoorzienend te worden waardoor de voetafdruk zo klein mogelijk wordt. Dus wil jij weten wat jouw ecologische voetadruk is doe dan een nulmeting dan weet je wat je te doen staat.

One thought on “Hoe groot is jouw ecologische voetafdruk? – Dag 38

  1. Pingback: Ecological Debt Day – Dag 200 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

