Zaai en gij zult oogsten – Dag 37

De start van ieder moestuinseizoen begint met zaaien. Je kunt natuurlijk ook kant-en-klare plantjes kopen, maar met een flinke moestuin gaat dat aardig in de papieren lopen. En eigenlijk vind ik zaaien het allerleukste wat er is. Ik hou daarvoor een dagboekje bij over wat ik wanneer gezaaid heb en hoe lang het duurt voor er wat zichtbaar is. Mijn eerste zaaisel van dit jaar is mislukt. Ik had nog een zakje basilicumzaad liggen waarop stond THT tot 2014. Maar ja wat houdt dat dan in? THT staat voor “tenminste houdbaar tot” en wordt meestal gebruikt voor producten die maar kort houdbaar zijn waarbij de exacte datum vermeld staat. Maar wat moet je nu als er geen datum maar een jaartal op staat?

Maar goed, ik laat mij dus niet zo gauw afleiden door zo’n onduidelijke vermelding en heb gewoon het zaad gebruikt. Maar na een paar dagen waren maar een paar sprietjes basilicum te zien dus mag ik concluderen dat THT tot 2014 betekent: te gebruiken voor 2014. Soms lukt het soms ook niet. Gelukkig had ik nog een zakje liggen van recentere datum dus poging nummer 2 in gang gezet.

WP_000649

Het zaaigoed

Ik heb nu inmiddels heel wat in de kweek. Daarom hebben we vandaag de “kweektafel” opgezet, want het begon wat veel te worden. Hij staat in de serre naast mijn bureau. Kan ik werken met een oog op mijn werk en het andere spiedend naar de vorderingen van mijn kweeksels. Maar het is gewoon heel praktisch om hem dichtbij te hebben want het zaaigoed heeft veel aandacht nodig die eerste periode. Genoeg water en de juiste temperatuur. En een ander voordeel: optimale lichtopbrengst want de serre ligt op het zuiden.

De kweektafel is al even praktisch als veel andere materialen die we gebruiken. Het is een sport in ons gezin om zoveel mogelijk te hergebruiken. Er zijn al zoveel spullen in de wereld, daar willen we niet al te veel meer aan toevoegen. Het drukt ook onze ecologische voetafdruk. Mijn man is een meester op Marktplaats, wat hij daar al niet gekocht en verkocht heeft, ik doe het hem niet na. De kweektafel bestaat uit 2 schragen van de doe-het-zelfzaak en een oude binnendeur die is overgebleven na de verbouwing. Hij staat ieder jaar maar een paar weken binnen en daarna gaat hij een paar weken de kas in totdat alle zaailingen naar buiten kunnen.

Zoals ik al zei zaaien vind ik het leukste van alles. Het is heerlijk om de natuur onder je handen te zien opbloeien. De natuur is voor mij een inspiratiebron en een bron van energie. Als ik een zware dag heb gehad dan is niets fijner dan je handen in de aarde steken, tussen de plantjes door te lopen, blaadjes weghalen, wat onkruid weghalen en water geven. Heerlijk.

Uiteindelijk hebben we de moestuin om ervan te kunnen eten, maar als het inmiddels zover gekomen is heeft het mijn interesse niet meer zo sterk als bij het allereerste begin. Ik ben niet zo’n grote eter en koken is al helemaal mijn hobby niet. Als ik dan toch eet dan moet het wel gezond zijn en daar ligt mijn uitdaging. Ik ben een zaaier en een kweker. Laat mij maar lekker alles met liefde voorbereiden en opkweken dat vind ik het allerleukste om te doen.

2 thoughts on “Zaai en gij zult oogsten – Dag 37

  1. Zaaien is inderdaad keileuk 🙂 Ik ben sinds dit jaar begonnen met de plantjes zelf te zaaien (voordien kocht ik nog de plantjes op de markt), en het is fantastisch om te zien hoe zo één klein stukje zaad kan opgroeien tot – hopelijk – een lekkere vrucht/blad/groente.

  2. Inderdaad Tom, dat is heel boeiend om te volgen.
    Niet alleen op deze manier zaaien vind ik leuk maar ook het zaaien van ideeën. Ik zit er vol mee en ik deel ze ook graag.
    In de biologie betekent het zaaien het overdragen van de genen.
    Bij woorden en ideeën heet het zaaien het overdragen van de memen, dit naar het boek van Richard Dawkins “De zelfzuchtige genen”.
    Groet, Jolanda

Geef een reactie

