Vernietiging van cultuurerfgoed – Dag 35

Ik ben geschokt, boos en verdrietig!

Vanmorgen al heel vroeg werden wij wakker door het geluid van kettingzagen. Op zich niets vreemds met alle boomgaarden aan de overkant, maar wel opmerkelijk dat het zo vroeg al plaatsvond. Ze waren aan het zagen aan de overkant in de hoogstam kersenboomgaard. Nooit eerder hadden we zoveel gezaag gehoord uit de schitterende boomgaard.

De hoogstam kersenboomgaard in april 2011

De hoogstam kersenboomgaard in april 2011

Om 8.00 uur ging mijn man toch even poolshoogte nemen aan de overkant en kwam terug met de schokkende mededeling dat ze de gehele boomgaard aan het kappen waren. Hij had nog gevraagd of ze daar vergunning voor hadden. “Niet nodig”, had de voorman gezegd, “we halen alles weg”. Ik kon mijn oren niet geloven. Overal wordt gewerkt aan het behoudt van hoogstamboomgaarden omdat het Betuws cultureel erfgoed betreft en hier aan de overkant in de Betuwe wordt een complete hoogstamboomgaard gekapt!

Mijn eerste telefoontje was naar de gemeente Buren. Helaas was de betreffende ambtenaar vrij vandaag, maar de dame die waarnam had de urgentie begrepen en ging voortvarend aan de slag en belde al snel terug. De mededeling was niet hoopvol: er mag gekapt worden, een vergunning is niet nodig. Jarenlang is subsidie verleend om dit soort boomgaarden te behouden, maar door het wegvallen hiervan mogen de eigenaren ermee doen wat ze willen. Een boomgaard is productie en mag naar eigen inzicht worden aangewend. Vergelijk het met een veld vol graan. Weer was ik perplex. Voor nagenoeg iedere boom die je wil kappen moet je vergunning aanvragen en voor een complete boomgaard hoeft dat niet. Lang leve de wet- en regelgeving.

Maar er is nog iets veel gekker aan de hand, want de Stichting Landschapsbeheer Gelderland is bezig om de hoogstamboomgaarden te behouden vanwege het belang voor het cultuurerfgoed. Vandaar dat wij twee jaar geleden een paar hoogstambomen hebben aangeschaft met subsidie om het erfgoed te behouden. Die staan recht tegenover de boomgaard die juist wordt gekapt. Dus belde ik de stichting om te vragen of zij er wat tegen kunnen ondernemen. Vrijdag is niet zo’n handige dag voor dit soort acties, maar ook hier wist ik de urgentie voor het voetlicht te krijgen dus al rap werd ik teruggebeld. Ook hier kreeg ik het bericht dat er niets aan te doen is, het betreft landelijk beleid.

Dus klom ik in de telefoon naar het ministerie, maar daar ben ik verdwaald in de krochten van de bureaucratie. Ook een telefoontje naar de politie om de kappers tot stoppen te brengen zodat overleg kan plaatsvinden leverde niets op. Toen nog de plaatselijke politiek gebeld, die vervolgens de milieuwerkgroep van de gemeente heeft geraadpleegd, maar ook daar was de uitkomst: helaas niets aan te doen.

Uiteindelijk heb ik de eigenaar gebeld. De vrouw die ik aan de telefoon kreeg was het helemaal met mij eens dat het zonde is dat het wordt gekapt. Maar ieder jaar weer is er een probleem om mensen te vinden die de kersenboomgaard willen pachten, dus dan maar platgooien was hun conclusie, want het is wel erg zonde als de kersen niet geplukt worden en ze verrotten aan de bomen. Ook nu weer ben ik met stomheid geslagen. De mooie natuur maar opofferen omdat er geen geld meer aan te verdienen is!? Zij zou haar man vragen om mij terug te bellen, maar ik heb er weinig hoop op.

Ik ben verdrietig.

  • Om het mooie uitzicht in april waar ieder jaar drommen mensen speciaal voor langskomen om de bloesem te bewonderen en te fotograferen.
  • Omdat de bijen geen honing meer kunnen halen uit deze boomgaard.
  • Omdat er geen kersen meer verkocht zullen worden.
  • Omdat onze overheid geen belang hecht aan het behoud van ons cultuurerfgoed.
  • Omdat de eigenaar geen poging ondernomen heeft om met alternatieven te komen.
  • Omdat ons cultuurerfgoed wordt opgeofferd voor de waanzin van ons economisch systeem.

Ik ben verdrietig.

7 thoughts on “Vernietiging van cultuurerfgoed – Dag 35

  1. De helft is nu gekapt. Morgenochtend wordt de rest gedaan.

    Ik heb uiteindelijk de eignaar nog een keer gebeld en hem aan de telefoon gekregen. Allemaal kulargumenten kwamen voorbij dat hij niet de enige eigenaar is en er niet alleen over kon beslissen; ja en? Dat hij het nu niet meer terug kan draaien, terwijl zijn vrouw nog gecharmeerd was van mijn wens om dan in ieder geval de bomen langs de weg te laten staan, als een soort herinnering aan wat was. Maar haar man was onvermurwbaar. Een echte klei-man, komt niet terug op zijn beslissing.
    Ik vroeg hem waarom hij ons niet had geïnformeerd? Ja, ik heb met jullie buren gesproken die vonden het niet erg; ja en? Onze buren hebben ook hun pruimenboomgaard gekapt, natuurlijk vinden ze dat niet erg.
    Ik vroeg hem waarom hij niet naar alternatieven heeft gezocht? Bijvoorbeeld vrijwilligers inzetten, mensen een boom laten adopteren, etc. Had hij nooit aan gedacht, zei hij. Maar dan kan toch nog, de helft is nog maar gekapt. Hij kan niet meer op de beslissing terugkomen.
    Ik vroeg hem of hij niet begaan is met de natuur? Nee, waarom? De gemeente en de provincie hebben geen subsidie meer dus waarom zou ik mij daar druk om moeten maken, ik ben niet de enige die er over beslist.
    Wat gaat er nu met de grond gebeuren? We gaan er mais op zetten, was zijn antwoord.

    Kortom: kappen die hap. De natuur kan de pot op. Geld daar gaat het om!

  2. Ook ik was in shock toen ik zag dat er gekapt en gezaagd was.
    Maar zo wie zo valt mij de laatste tijd op dat in ieder geval in de hele Betuwe overal stukken natuur met de grond gelijk gemaakt worden.
    Toevallig ontdekte ik vandaag weer zo’n troosteloos stuk grond. Heb er een foto van gemaakt en op mijn FB-profiel gezet met de vraag erbij wat er aan de hand is.
    Triest!!

  3. Pingback: Een brandstapel van gerooid hout – Dag 66 | Uit de Klei getrokken

  4. Pingback: Gemeente Buren, dat kan groener! – Dag 340 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

