De kruidentuin – Dag 34

De dagen lengen dus kunnen we weer volop kruiden gaan kweken. Ik kweek ze zowel in de keuken dicht bij waar het eten bereid wordt als ook buiten. Een aantal vaste kruidenplanten zijn winterhard dus kunnen het hele jaar geoogst worden zoals tijm. Maar dit jaar door de zachte winter hebben veel kruiden de winter overleefd, dus die hoef ik niet opnieuw te zaaien.

We zijn gek op Italiaans eten dus het zal niet verbasen dat basilicum ons favoriete kruid is. Van het vroege voorjaar tot ver in de herfst heb ik altijd wel een potje in de kweek en een voor direct gebruik. In de winter kweken lukt mij niet, dat heeft vast te maken met het aantal uren licht per dag, dan haal ik een potje in de winkel. Om zelfvoorzienend te worden zal ik daar op termijn een oplossing voor moeten verzinnen. Er zijn experimenten met speciaal licht, daar moet ik mij toch eens in gaan verdiepen.

Oogst 2012

Oogst 2012

Sinds ik volop pompoenen kweek is ook koriander een favoriet kruid geworden. Koriander past qua smaak heel mooi bij diverse pompoengerechten. Uiteraard ook bij de pompoensoep, waarbij eerst een scheutje yoghurt de soepkom ingaat, waarna een toefje koriander het geheel afmaakt. De afgelopen herfst hebben wij zoveel pompoengerechten gegeten dat ik uiteindelijk te weinig koriander had dus die staat bovenaan de lijst om grootschaliger te kweken.

Pas sinds een aantal jaren ben ik aan het experimenteren met zaad oogsten, maar dat lukt nog niet zo best. Daarvoor moet je kruiden tot bloei laten komen, maar vaak is het kruid al opgebruikt voordat het bloemen bevat. Ieder jaar neem ik mij voor om aparte oogstkruiden te zaaien maar ik heb nog niet echt een plek in de tuin gevonden waar ik ze kan laten staan. Dat is ook beslist een actie voor de komende periode.

Ook ben ik dol op lavendel. Niet alleen de geur is geweldig maar ook de blauwe kleur is schitterend in de tuin. Mijn moeder had vroeger al een grote bos lavendel in de tuin. Als ik uit school kwam haalde ik altijd mijn hand over de bos waardoor de heerlijke geur vrijkwam. Zo is het ook een genot om aan het eind van een zomerse dag de lavendel te besproeien met een nevel water, door de beweging van het water stijgt de geur op uit de zacht bewegende lavendel. En uiteraard moet ik dan altijd aan mijn moeder denken die, inmiddels al weer heel wat jaren terug, veel te vroeg is overleden.

Vorig jaar heb ik samen met vriendin Jenny Senhorst een bezoek gebracht aan Agnes Kruidentuin op Landgoed en Tuinderij Eyckenstein in Maartensdijk. Dat was ook een hele belevenis. Agnes kweekt talloze kruiden allemaal op biologische wijze. Zij verkoopt deze vers dan wel gedroogd. Voor het drogen heeft zij een zelfgebouwde droogkast. Ook geeft ze diverse workshops. Op mooie dagen is het daar goed toeven.

Kruiden zijn er niet alleen om het voedsel te verrijken maar ook voor de gezondheid of voor de genezende kracht. De laatste jaren verdiep ik mij steeds meer in de medicinale kracht van kruiden, maar ook dat vlot nog niet zo, daar is ook veel tijd en kennis voor nodig. Mijn ambities op het gebied van de kruiden kweken ligt hoger dan waar ik nu ben. Kortom daar is nog een wereld aan kennis te vergaren dus vervelen hoef ik mij nooit.

Geef een reactie

