Natuurlijke vegetatie Rivierenland – Dag 33

Hoe klein Nederland ook is ons land kent veel verschillende grondsoorten. Ik heb er de Bosatlas even op nageslagen en zie dat het Rivierenlandgebied lichte en zware rivierklei bevat. Ik woon vlak bij de Lek dus woon op de lichte rivierklei die voorkomt op de meeste stroomruggen. In de verderop gelegen kommen ligt de zware rivierklei. Een licht troost dat er gebieden zijn die nog zwaardere grond bevatten. Maar of het hier nu licht of zwaar is de klei blijft onverzettelijk. Heel anders dan de grond waar ik geboren ben in de buurt van Amsterdam, daar is het veengrond.

Een paar jaar geleden op een van onze bezoeken aan het Nationaal Park de Hoge Veluwe, waar je zo heerlijk met de witte fietsen een tochtje kunt maken, hebben wij met onze kinderen een wandeling gemaakt met een boswachter door de speciaal aangelegde landschappen. Een keur aan verschillende landschappen zijn daar te zien evenals de manier waarop de bevolking daar vroeger leefde. Erg indrukwekkend dat mij erg is bijgebleven en waar ik in mijn huidige zoektocht naar een zelfvoorzienend leven regelmatig aan terug moet denken.

RivierenlandDe natuurlijke vegetatie van het Rivierenlandgebied hebben wij een aantal jaar geleden uitgezocht toen wij al plannen hadden om iets met onze grond te doen, maar het kwam er toen niet van. De Stichting Landschapsbeheer Gelderland werkt aan het herstel van de natuurlijke vegetatie en heeft toen een onderzoekje gedaan bij ons. Daar kwam uit dat in onze omgeving naast de bekende (hoogstam)boomgaarden ook heggen, houtsingels, knotbomen en poeltjes tot de natuurlijke vegetatie behoren. Daar gaan we dus mee aan de slag.

Een van mijn grote wensen is een poeltje dat tevens als zwemvijver kan dienen. Mijn kinderen zien dat ook wel zitten, maar mijn man trekt iedere keer zijn wenkbrauwen op als ik dat zeg. Maar deze week kwam het weer voorbij toen wij met iemand om de tafel zaten om een plannetje te maken voor ons project. “Die man moeten wij hebben” dacht ik gelijk bij mijzelf, terwijl mijn man zijn wenkbrauwen weer optrok.

Voor alle zekerheid heb ik toch even met de gemeente gebeld of de bestemmingsplannen nog ongewijzigd zijn en dat wij aan de slag kunnen met de aanleg van ons project. In principe wel, maar om zeker te zijn moet er een plannetje worden ingediend bij de gemeente. Dat gaan we dus maar even doen. Er zijn ook nog subsidiemogelijkheden, maar daar voel ik niets voor. Wij gaan het gewoon in eigen beheer doen en willen daarover geen verantwoording af hoeven leggen of geconfronteerd worden met een hoop papieren rompslomp. Ook willen we het op ons eigen tempo aanpakken, al duurt het een paar jaar. De eerst volgende stap is nu het maken van een plan.

Wil je een keer iets leuks ondernemen met je kinderen dan kan ik je van harte de wandeling door het landschap van het Nationaal Park de Hoge Veluwe aanbevelen. Maar informeer bij het bezoekerscentrum over de beschikbaarheid van een boswachter want dat voegt echt iets toe. Leerzaam en leuk.

Geef een reactie

