Biologische bloembollen – Dag 32

De voedselketen begint bij de bloemetjes en de bijtjes. Zonder de bij geen bevruchting, zonder de bij geen voedsel. Helaas worden de bijen ernstig in hun bestaan bedreigd door het talrijke gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Zodra ze daarmee in aanraking komen raken ze gedesoriënteerd waardoor ze de weg naar hun eigen kast niet meer terugvinden en uiteindelijk sterven. De bijen die de kassen wel halen brengen chemische stoffen de nesten in waardoor hele volken uitsterven.

Madeliefjes

Madeliefjes

Afgelopen jaar werd ik erop gewezen dat als ik volledig biologisch wil zijn ik moet beginnen bij de bloembollen. Nooit over nagedacht, maar natuurlijk helemaal waar. Dus ben ik op zoek gegaan naar niet genetisch gemodificeerde biologische bloembollen. Ik vroeg er naar bij mijn lokale tuincentrum, maar die keken naar mij met opgetrokken wenkbrauwen. Ook nooit over nagedacht dus. Zo ook de andere tuincentra in mijn omgeving. Niemand kon mij helpen aan biologische bloembollen.

Maar ik heb ze uiteindelijk gevonden! Daar waar ik ze nooit zou verwachten: bij de natuurwinkel. Dus kocht ik een paar zakken divers gekleurde krokussen, die ik vervolgens netjes in het gazon heb geplant. Nu is het inmiddels voorjaar dus zou je denken dat ze volop hun kopjes boven de grond uitsteken. Maar daarvan geen spoor. De enige bloembollen die ik zie zijn degenen die er al jaren staan waaronder de sneeuwklokjes. Iedere dag doe ik tevergeefs een rondje door de voortuin. Heb ik verkeerde bollen gekocht? Heb ik iets verkeerd gedaan? Of zijn ze vastgelopen in de klei? Daar gaat mijn voedselketen! Ik geef ze nog een paar weken. Daarna moet ik misschien concluderen dat het niets meer gaat worden.

Gelukkig heb ik over bloemen en bloesem niets te klagen. Inmiddels staan diverse kruiden al weer volop in bloei, veel eerder dan normaal. Ook bloeien er diverse madeliefjes en steekt een enkele paardenbloem al weer de kop op. En over een paar weken als de bijen echt actief worden zullen er diverse andere bloemen te zien zijn. Als alles goed gaat dan staat over een paar weken onze fruitboomgaard weer volop in bloei. En een echte bezienswaardigheid waar mensen ven heinde en ver op afkomen is de hoogstam kersenboomgaard bij ons aan de overkant van de weg. Die is dan echt beeldschoon.

2 thoughts on “Biologische bloembollen – Dag 32

Geef een reactie

