Waar is de mol – Dag 29

Ik verbaas mij iedere keer weer dat een mol met zijn fijne pootjes en kleine postuur door de weerbarstige klei kan graven. Hele bergen verzetten ze. Ook nu weer heeft er een huisgehouden in ons gazon. Enorme hopen zijn er gegraven alsof er een reuze mol actief is. Niet fijn want het laat kale plekken na. Onze grasmat lijkt wel een gatenkaas. En met goed fatsoen is er door onze tuin haast niet te lopen, je struikelt van het ene gat naar het andere. Je moet goed uitkijken want voor je het weet verzwik je een enkel. Dus hebben wij liever geen mollen in de tuin.

Ik heb mijn handschoenen tegen de molshoop aangezet.

Ik heb mijn handschoenen tegen de molshoop aangezet.

Natuurlijk is een mol in je tuin gunstig want dat geeft lucht aan de grond, zeker aan de kleigrond dus is de mol een goed ‘hulpmiddel’. Maar ik heb ze toch liever niet in het grasveld. Ook het  terras rond het huis blijft niet gespaard voor de graaflustigheid van de mol. Op de randen hebben we uiteindelijk wat beton laten storten omdat we ieder jaar de boel moesten herstellen. Dus helaas dat ik het zeggen moet, we zetten wel eens een klem in het gazon als het te gortig wordt.

Maar met de komst van de jonge katten bleken wij ware mollenvangers in huis gehaald te hebben. De eerste die Lous gevangen had bracht ze netjes bij ons. De mol leefde nog. Nooit eerder hadden wij een levende mol gezien en schreeuwen dat hij deed. Lous liet hem los en voordat hij er vandoor ging wisten wij hem te vangen. We hebben de mol bij de moestuin weer losgelaten, want daar willen we ze graag hebben. Binnen no time zat hij weer onder de grond. Dat was mooi om te zien.

De meeste mollen overleven de vangst niet. De katten eten ze niet op, maar leggen ze netjes voor de deur op de mat als trofee om ons te laten zien wat ze gevangen hebben. Dat doen ze met alle gevangen dieren, waarvan ze de meeste vervolgens oppeuzelen. Naast de mol eten ze ook geen spitsmuizen, de rest gaat schoon op met huid en haar. Tja leuk of niet het is de natuur.

Waar mollen zijn is de grond vruchtbaar dus mogen we blij zijn dat ze er zijn. De door de mol naar boven gewerkte grond gebruik ik vaak weer voor het vullen van potten op het terras, omdat het hele zuivere grond is. Dus wat dat betreft zien we ze graag komen vooral ook omdat ze de grond luchtig houden.

Maar lieve mollen blijf alsjeblieft uit mijn gazonnetje en ga lekker graven in de moestuin!

Geef een reactie

