Gino de kater – Dag 27

Vanmorgen ben ik wakker geworden met een enorme kater. Niet alleen ik maar mijn hele gezin en zeker niet omdat we te diep in het glaasje hebben gekeken gisteravond. We zijn in de rouw met z’n allen omdat gisteravond bij ons voor de deur onze jonge kater is doodgereden.

Ik kwam om ongeveer half 10 thuis gisteravond en toen stond er een auto voor onze oprit. Een jonge vrouw stapte net uit en was van plan bij ons aan te bellen omdat er een kat op de weg lag. Ik zag het gelijk onze kater van 9 maanden oud, hij leefde niet meer. Ik ben er kapot van. Ik wist niet dat ik in zo’n korte tijd al zo aan hem gehecht was geraakt. De vrouw zag hem liggen toen ze voorbij reedt en kon hem niet zomaar laten liggen. We weten dus niet door wiens toedoen onze Gino is doodgereden en eigenlijk is dat ook niet belangrijk.

De weg waaraan we wonen is een smal landweggetje maar toch wordt er door personenwagens vaak hard gereden. Ook komen er geregeld enorm grote tracktoren en vrachtwagens voorbij met gigantische wielen waar je niet onder wil komen. Zeker in het begin toen mijn kinderen voor het eerst alleen naar school gingen heb ik in de rats gezeten. Maar je kan je kinderen toch niet voor alles behoeden dus moet je er op vertrouwen dat het wel goed gaat. Op de dag van hun geboorte begint al het loslaten.

Gino en Lous

Gino en Lous

We voelden ons wel heel schuldig gisteravond, hadden we niet zus of hadden we niet zo moeten doen? Maar net als met kinderen is het ook met jonge dieren, een kwestie van loslaten en hun eigen gang laten gaan. Gino is samen met zijn zus Lous bij ons gekomen, uit een nestje van een vriendje van mijn jongste zoon. Een paar uur na hun geboorte hebben we ze al gezien. Lous zat er vanmorgen alleen in haar mand wat verloren bij. Zal zij weet hebben van wat haar broer is overkomen? Heeft een dier gevoelens van rouw of gemis? Interessante vragen die opdoemen.

Nu ik dit blogje zit te schrijven realiseer ik mij hoeveel groot materieel er nodig is om werk te verrichten op het platteland. Zoals ik al eerder in een blogje schreef: zonder olie staat de hele boel stil en hebben we in het huidige systeem geen voedsel. We zijn zo afhankelijk van al die grote machines en het is mijn uitdaging om daar verandering in te brengen. Het is mijn ambitie om een systeem te ontwikkelen waarbij die grote machines niet nodig zijn. Wat voor voordelen zal dat niet opleveren?

3 thoughts on “Gino de kater – Dag 27

  1. Inderdaad deze foto was een lucky shot, ze zaten er zo mooi voor. Een mooie herinnering aan Gino, hij was echt een wildebras. Gelukkig is Lous wat voorzichtiger en onbesuisd.

  2. Pingback: Nog meer kattenleed – Dag 113 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

