Wel of niet ploegen – Dag 25

Wij willen dit jaar onze moestuin uitbreiden dus voegen wij een extra stuk grond bij de moestuin. Daarvoor zijn we dit weekend bezig geweest om wat struiken te verplaatsen. Dat blijft een lastige klus op de klei. Alle planten en struiken zijn vaak stevig in de klei verankerd en het kost veel tijd en hard werk om ze uit te spaden. Nu staan we voor de volgende uitdaging. Gaan we het grasveldje spaden, ploegen, frezen of doen we juist helemaal niets?

Tot nu toe hebben wij ieder jaar de moestuin omgefreesd. Lekker makkelijk met de frees achter de trekker door de tuin, zo gebeurd. Maar we willen het anders doen. We willen de grond volgens de permacultuur gaan bewerken. En ik kan je zeggen dat ik lichtelijk zenuwachtig ben omdat ik niet goed weet hoe dat werkt en de tijd begint aardig te dringen want de grond moet gereed gemaakt worden om straks te kunnen zaaien en planten.

ploegen_met_paardenIn de permacultuur is het ‘verboden’ om te ploegen en te frezen, want daarmee verstoor je het bodemleven dat juist zo cruciaal is voor gezonde grond en dus een vruchtbare oogst. Juist dat is het geheim van permacultuur daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. In theorie althans. Maar dan? Hoe krijg ik ooit de grond zacht genoeg om er iets in te planten. Klei is haast beton, dat merken we iedere keer weer als we er iets uit proberen te halen. En om er een halve meter grond met compost bovenop te gooien om de grond bewerkbaar te krijgen dat wordt wel erg veel, zoveel hebben we niet op voorraad.

Ik heb de laatste weken veel gelezen over permacultuur. Ook op internet is veel te vinden. Steeds meer mensen plaatsen filmpjes op internet over wat het inhoudt en hoe ze er zelf mee zijn omgesprongen. Dat heeft mijn twijfel niet doen afnemen, eerder doen toenemen. Hoe meer ik lees en zie hoe meer ik overtuigd ben dat er niet geploegd mag worden. Grond wordt op een natuurlijke manier gereed gemaakt door groenbemesters, het planten van bomen en struiken en het scharrelen en wroeten van dieren als kippen en varkens. Maar dat kost tijd.

Wat ik alleen nergens ben tegengekomen is het bewerken van kleigrond. Dat vraagt nog meer aandacht en zorg dan lichtere grondsoorten. Dit betekent dus nog meer vooruit plannen, wellicht jaren vooruit om de grond geschikt te krijgen.

Op mijn zoektocht kwam ik toch nog een stukje tegen over ploegen en permacultuur (zie plaatje), maar nu niet door middel van fossiele brandstof aangedreven materialen, maar simpelweg met een ploeg achter twee paarden. Dat geeft mij een beetje bevestiging dat ik best op een gecontroleerde wijze, niet te intensief,  kan ploegen en frezen. En als ik de permacultuur landschapsontwerpen zie dan wordt er flink grond verzet en daar is het gebruik van fossiel aangedreven machines niet te vermijden.

Na lang wikken en wegen heb ik nu het besluit genomen om de uitbreiding van mijn stukje moestuin vanwege gebrek aan voorbereidingstijd voorlopig nog gewoon op de oude manier aanpakken: met de frees. Iedere grond heeft zijn eigen speciale behandeling nodig, het gaat tenslotte om het resultaat en niet om op een rigide manier een methode toe te passen.

Voor de rest van de bedden gaan we op de permacultuur aan de slag dus laten we zoveel mogelijk ongemoeid. Voor één bed is dat geen enkel probleem, de snijbiet is door de extreem zachte winter nog steeds in goede conditie en we eten er nog regelmatig van. De nieuwe jonge blaadjes zijn al te zien dus die laten we lekker zo staan. Daar omheen ben ik nu paadjes aan het maken, dat is al een goed begin van een permacultuur moestuin.

One thought on “Wel of niet ploegen – Dag 25

  1. Pingback: Niet ploegen hoe doen anderen dat – Dag 100 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

