De energieslurpende deurbel – Dag 24

Vandaag werd er bij mij aangebeld dus had ik gelijk weer input voor een blogje.

Zelfvoorzienend worden betekent ook minder energie gebruiken en als je dan energie verbruikt dan bij voorkeur duurzaam opgewekte energie. Tegenwoordig kan iedereen groene energie afnemen. Ook zijn de energiemaatschappijen massaal bezig met smart grids, slimme energieopwekking door samenwerking. Dat betekent bijvoorbeeld zonne-energie uit Spanje, waterenergie uit Noorwegen en windenergie uit Nederland en dat allemaal gekoppeld in een intelligent netwerk zodat we over heel Europa de goedkoopste energie opwekken.

Alle kleine beetjes helpen. Hoe meer we thuis alert zijn op de hoeveelheid energie die we verbruiken hoe beter dat is. Soms zijn er van die kleine dingen waar je nooit eerder aan had gedacht die je aan het denken zetten of in actie doen komen. Een paar jaar geleden in een televisieprogramma over duurzaamheid gaf Ad van Wijk, toen nog directeur van Econcern, aan dat wij onnodig veel energie verspillen. Als voorbeeld gaf hij de voordeurbel, die staat continue onder stroom zodat mensen op ieder gewenst moment van elke dag bij jou kunnen aanbellen. Maar hoe vaak gebeurt dat eigenlijk?

Ik woon op het platteland en bij ons is het gebruikelijk dat mensen achterom komen. Hooguit één keer per maand belt er iemand aan bij de voordeur meestal iemand met een collectebus of iemand die een pakje komt bezorgen. Het is dus pure verspilling om voor een paar seconden per maand de deurbel continu onder stroom te hebben. Daar had ik nog nooit over nagedacht. Ad van Wijk rekende voor dat in Europa er twee volledige kolencentrales draaien om alle deurbellen van alle huishoudens in Europa onder stroom te houden. Belachelijk natuurlijk.

Ik heb gelijk actie ondernomen. Kort daarna was ik jarig dus zei tegen mijn man: “Doe mij maar een originele trekbel voor mijn verjaardag”. En zo geschiedde. Het heeft nog een paar weken geduurd voordat hij bevestigd werd, want ik ben jarig in de winter, niet echt handig om een nieuwe deurbel te bevestigen. Ik ben nu al een aantal jaren de trotse bezitter van een trekbel, die weliswaar bijna nooit wordt gebruikt, maar ik bespaar in ieder geval iedere dag energie waardoor de kolencentrale minder hoeft te draaien.

Doe je met mij mee?

One thought on “De energieslurpende deurbel – Dag 24

Geef een reactie

