Het leven van een plastic tas – Dag 23

Gisteren was ik dus naar het Europees verkiezingscongres van the European Green Party in Brussel. Ik kwam thuis met een alleraardigst relatiegeschenk: een opvouwbare tas. Heel handig en klein genoeg om altijd in je handtas te hebben voor het geval je een onverwachte aankoop wilt doen en geen tas bij je hebt.

Altijd als ik ga winkelen neem ik mijn eigen tas(sen) mee. Al jaren weiger ik alle plastic tassen die worden aangeboden door de winkeliers. Teveel plastic komt namelijk in de natuur terecht en vormt een ernstige bedreiging voor het milieu. Via twitter heb ik daarom vaak opgeroepen hetzelfde te doen. Die winkeliers die zelf ook betrokken zijn bij de natuur vragen inmiddels aan de klant: “Gaat het zo mee of wilt u een tasje van € 0,10 cent?” en bieden dan een tasje aan van gerecycled papier. Maar ook mij gebeurt het wel eens dat ik ergens ben en onverwacht iets wil kopen terwijl ik geen tas bij mij heb. Vanaf vandaag is dat dus geen probleem en heb ik mijn handige tot grote tas uitvouwbare opgerolde tasje bij mij.

Oké het is nog niet echt helemaal wat het wezen moet want het is van nylon dus ook niet echt milieuvriendelijk en het is gemaakt in China, dus heeft een aanzienlijk aantal kilometers moeten overbruggen, maar het is een aardige geste. Ik ga nu gewoon op zoek naar een milieuvriendelijke versie. Zie hier het resultaat:

Mijn man merkte op: “Wat heeft dit tasje nu met je project te maken?” Dat lijkt inderdaad wat ver afstaan van het zelfvoorzienend worden, maar het doel van mijn project is om de wereld een beetje mooier te maken en zodanig achter te laten dat de generaties na mij ook nog gezond kunnen leven. En daar past het beperken van plastic heel goed in. Plastic dat in de natuur terecht komt beland uiteindelijk ergens in de plastic soep van de oceaan en heeft veel nadelige gevolgen voor de dieren. En dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

“Een plastic zakje is in een tel gemaakt, is gemiddeld 20 minuten in gebruik en duurt 100 – 400 jaar om door de natuur te worden afgebroken.” National Geographic

Heb je ooit de levenscyclus van de plastic zak gezien? 4 minuten kijkplezier.

En wil je weten waar de organisatie voor staat die vernoemd wordt op het tasje kijk dan op de site. Je kunt de Heinrich Böll Stiftung beschouwen als het wetenschappelijk bureau van de Europese Groenen.

Geef een reactie

