Bestrijdingsmiddel op je brood – Dag 20

Ze hebben mij gehoord in Den Haag!

Toeval of niet maar precies een week na mijn blogje over “het wondermiddel RoundUp” wordt in de media melding gemaakt dat de Gezondheidsraad een onderzoek wil naar de gezondheidsrisico’s door pesticiden voor omwonenden van landbouwgebieden. Ik ben blij. Het is hard en hard nodig.

Foto: A.J. Loonstra

Foto: A.J. Loonstra

Een paar jaar gelden zat ik met mijn kinderen in de tuin een boterham te eten toen het ineens begon te regenen, terwijl de zon scheen. Nu is dat natuurlijk mogelijk maar er was toch iets niet pluis. Achter onze schuur hoorde ik een tractor voorbij komen, dus ging ik poolshoogte nemen. En zoals ik al vermoedde er werd gesproeid. Ik was onthutst. Op hoge poten ging ik naar de berijder van de tractor en vroeg om opheldering. “O, niets aan de hand mevrouwtje, het is onschadelijk”, zei de man. Hard maken kon ik het niet maar voor de zekerheid heb ik de boterhammen maar weggegooid.

Op haar website schrijft de Gezondheidsraad op 29 januari 2014 (dus al twee weken voor mijn vorige blogje): “Er is onderzoek nodig naar de mate waarin omwonenden van landbouwpercelen worden blootgesteld aan gewasbeschermingsmiddelen. Daarover is nu onvoldoende bekend. Vooral uit buitenlands onderzoek komen aanwijzingen dat omwonenden gezondheidsrisico’s kunnen lopen. Verder beveelt de Gezondheidsraad aan maatregelen te nemen om de blootstelling te verminderen. Dat staat in een advies dat de raad vandaag aanbiedt aan de staatssecretarissen van Infrastructuur en Milieu en van Economische Zaken.”

“Zal het er nu echt van komen?” vraag ik mij af. Even googlen en je vindt diverse oproepen al van jaren terug om onderzoek te doen naar de effecten van bestrijdingsmiddelen. Maar tot op heden is dat dus niet gebeurd. Vooral de bij heeft daar ernstig van te lijden. En zonder bijen geen bevruchting en zonder bevruchting geen voedsel. Maar het is niet alleen schadelijk voor dieren, maar ook voor de mens.

Op diverse sites zijn de gevaren van bestrijdingsmiddelen te lezen. Vooral RoundUp moet het ontgelden, daarin zit het middel glyfosaat. Hoewel Monsanto blijft volhouden dat het middel onschadelijk is, zelfs voor de bij, heeft de Tweede Kamer in september 2011 een verbod opgelegd op het gebruik van glyfosaat voor niet-commerciële doeleinden. Maar ja, wat zijn niet-commerciële doeleinden? Voor de overheid zelf is het gebruik van RoundUp vele malen goedkoper dan alternatieven.

Dus ik juich het voornemen toe om een (nieuw) onderzoek, maar ben wel wat sceptisch over de uitkomst en de daarop volgende acties.

Geef een reactie

