Groen, groener, groenst – Dag 19

Vanmorgen werd mij gevraagd hoe ik tot deze blog cq dit project gekomen ben. En eigenlijk is ook dat wel leuk om te vertellen. Met de kerst gingen wij een dagje statten. Dat doen wij niet vaak alleen als het hoognodig is en onze snelgroeiende jongens weer wat passende kleding nodig hebben. Een bezoekje aan de grote warenhuizen zit daar ook altijd bij en vooral de boeken- en tijdschriftenafdeling is daarbij favoriet, althans bij mijn man en mij (onze jongens lezen niet zo veel!). In de bak met uitverkoopjes trof ik het boek “Groen, groener, groenst” aan van de jonge Canadese journalist en schrijfster Vanessa Farquharson. Zelf ben ik ook altijd met vergroening bezig, de titel sprak tot de verbeelding dus ging mee naar huis.

Sleeping nackedHet boek van Vanessa Farquharson was niet zomaar een boek, maar weerslag van haar project uit 2007 om in 365 dagen haar leven een stukje groener te maken. Om dit te bereiken schreef ze iedere dag een blogje op de speciaal daarvoor opgezette website. Haar actie resulteerde uiteindelijk in de verkoop van haar auto en het uitzetten van haar koelkast, niet omdat ze geen geld meer had maar uit het oogpunt van duurzaamheid. Het boek liet mij ook na de kerstvakantie niet meer los en bleef maar door mijn hoofd spoken. “Dat zou ik ook moeten doen” dacht ik bij mijzelf.

Al sinds 2008 schrijf ik op mijn eigen blog, maar dat blijft beperkt tot ongeveer 2 blogjes per maand, omdat het best wat tijd kost. Ik probeer namelijk stukjes met enige diepgang te schrijven en doe daar wat onderzoek voor. Misschien moet ik dit ook oppakken en iedere dag een kort en luchtiger stukje schrijven over een specifiek onderwerp, in plaats van de wat langere verhandelingen (dan leest mijn vader ze misschien ook, want die vind mijn schrijverij te lang).

Ik woon landelijk en ben in bezit van wat grond dat door de buren gebruikt wordt om hun paarden op te laten lopen en om gras te oogsten. Wij hebben er geen omkijken naar, maar de laatste jaren begint het steeds meer te kriebelen en wil ik eigenlijk wel zelf aan de slag om er iets zinnigs mee te doen om wellicht zelfvoorzienend te worden. Mijn man ziet er eigenlijk niet zoveel in, hij is hier opgegroeid en zijn vader had een boerenbedrijf, het is altijd zo geweest zoals het nu is. En veranderen kan dan lastig zijn.

Al een aantal jaren heb ik plannen die verder gaan dan mijn moestuin, maar op de een of ander manier lukt het niet om ermee aan de slag te gaan. Dus heb ik na wat nachtjes wakker liggen de knoop doorgehakt en mijn voornemen kenbaar gemaakt en ben ik mijn bijbehorende blog gestart. Een kans om er mee aan de slag te gaan, met een mooie stok achter de deur. En niet voor niets, want mijn man wordt steeds enthousiaster. Kijk daar was het om te doen!

2 thoughts on “Groen, groener, groenst – Dag 19

Geef een reactie

