De grillen van de pastinaak – Dag 17

Ik ben jaloers!

Voor het tweede jaar op rij kweek ik mijn eigen pastinaak. Maar zo mooi als ik ze in de winkel zie krijg ik ze niet de grond uit. Bij mij zijn de wortels vervormd tot knollen met uitlopers die soms als draden om de knol gewikkeld zijn. Apart om te zien, nog altijd lekker om te eten, maar een drama om ze schoon te maken.

WP_000559Vorig jaar dachten we dat het aan de grond lag, dat die te ondoordringbaar was voor de pastinaak. Dus hebben wij de tweede keer de grond vooraf nog beter bewerkt en extra los gemaakt. Maar ook dit jaar zijn het gedrochten. Bij wat naspeuren op internet blijkt inderdaad dat pastinaak niet geschikt is om te kweken op de klei. Heel jammer want ze zijn de hele winter te eten en kunnen rustig in de grond blijven zitten. Dus was dit het laatste jaar van onze pastinaak, helaas.

Zo ben ik verknocht aan rododendrons. De wel twee meter hoge gekleurde hagen zijn een genot voor het oog. Toen ik hier op de rivierklei kwam wonen en mijn tuin ging aanleggen wilde ik net zo’n haag rododendrons als waar ik voorheen woonde. Dus toog ik naar het dichtstbijzijnde tuincentrum. “Waar woont u?” vroeg de man van het tuincentrum. “Een eindje verderop” zei ik. “Nou mevrouw dan wordt het tijd om te verhuizen”, zei hij even zo vrolijk. “Rododendrons groeien alleen op veengrond.” Tja dom natuurlijk, dat krijg je ervan als je als hobbytuinier naar een andere grondsoort verhuist. Voor de rododendron moet ik het nu hebben van mijn bezoekjes aan mijn familie, die nog steeds op de veengrond woont.

Toch baal ik van mijn pastinaken, op het zakje zaad staat helemaal niets over dat ze ongeschikt zijn om op de kleigrond te kweken, zoals bijvoorbeeld bij veel wortelsoorten waar op het zakje staat dat ze een humusrijke grond nodig hebben, dan had ik onraad geroken. Had ik dat geweten dan had ik mij de moeite bespaard om het nog een jaar te proberen. En ik heb nota bene het zaad gekocht bij het plaatselijke tuincentrum, dan verwacht je toch dat het goed zit. Of niet soms?

One thought on “De grillen van de pastinaak – Dag 17

  1. Pingback: Vergeten groenten – Dag 122 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

