Ganzen in de natuur – Dag 16

In de maanden oktober tot maart vinden we veel ganzen in ons land die hier in grote groepen overwinteren. Ze komen uit noordelijke toendragebieden die net zo laag en overzichtelijk zijn als onze akkers. Vandaar dat we ze hier vaak zien. Ze leven voornamelijk van gras en kunnen bij onraad hun toevlucht vinden in de vele watergebieden. Broeden doen ze in de noordelijke poolcirkel alwaar weinig menselijke aanwezigheid is, waardoor ze hun eieren ongestoord uit kunnen broeden, dat is veilig omdat ze hun nesten aanleggen op de grond.

Vandaag zat er een grote kolonie achter ons huis. Toen ik voorzichtig naderbij kwam om een foto te maken voor mijn blog vloog het hele span in een keer weg om niet meer terug te keren. De weidsheid van ons platteland maakt het ideaal om snel onraad te zien en actie te ondernemen. Daarom broeden ze op toendra’s waar het zicht op rovers ideaal is. Dat had ik natuurlijk kunnen weten toen ik mijn foto wilde maken.

Toendrarietgans Foto: wikipedia

Toendrarietgans        Foto: wikipedia

Ik ben altijd gefascineerd als er grote groepen ganzen overvliegen in de bekende V-vorm. Als ze naar het noorden trekken weet ik dat het voorjaar in aantocht is, dat geeft altijd een bijzonder gevoel. Wij hebben totaal geen last van de grote groepen ganzen, dus waarom ze zoveel overlast bezorgen vraag ik mij iedere keer weer af.

Ruim een miljoen ganzen overwintert in Nederland, dat is de helft van de totale populatie die iedere winter naar Europa komt. Dat is natuurlijk een hele hoop. Veel boeren ervaren de enorme hoeveelheid ganzen als een grote overlast omdat ze veel gras eten wat ten koste gaat van het voedsel van hun eigen vee. Daarom is er voortdurende discussie tussen de boeren, de natuurbeschermers, dierenorganisaties, landeigenaren en de overheid over het afschieten van ganzen.

Zelf ben ik geen voorstander van het in grote getale afschieten van ganzen, maar daar waar ze veel overlast bezorgen moet wel de mogelijkheid aanwezig zijn. Bijvoorbeeld rond de luchthaven zijn ganzen een gevaar voor het vliegverkeer. Onze natuur is niet in balans dus heeft de gans bijna geen natuurlijke vijanden, dat maakt de discussie lastig.

De gans staat bekend om zijn fijne ganzenlever. In principe eet ik geen vlees en zeker geen ganzenlever. Als ik heel sporadische wel een keer vlees eet dan alleen als het dier in een natuurlijke omgeving een goed leven heeft gehad. Ganzenlever past daar voor mij niet in omdat de dieronvriendelijke manier waarop ze opgefokt worden mij tegen staat. Een mooie ganzenlever is vet en licht van kleur, daarvoor dienen ganzen op een speciale manier vetgemest te worden. De manier waarop dat plaatsvindt is veelal niet diervriendelijk. Zij worden gevoerd door een trechter in hun keel te steken waarna graan en maïspap in de keel wordt uitgestort.

Door de eeuwen heen hebben we teveel gesleuteld aan onze natuurlijke omgeving waardoor het natuurlijk evenwicht is verstoort. Laten we de natuur de natuur dan ontstaat de balans ook vanzelf en vormen ganzen ook geen overlast meer.

One thought on “Ganzen in de natuur – Dag 16

  1. Pingback: Wat zijn de hanen stil? |

Geef een reactie

