Klei, spade en rugpijn – Dag 9

Al weken lang moesten wij een aantal bomen in de tuin verplaatsen, maar het kwam er maar niet van. Dit weekend konden we het echt niet langer uitstellen. Bomen verplanten is zwaar werk, mannenwerk. Dus mijn man ging aan de slag. Na een paar uurtjes scheppen in de zware klei was het tijd om met een van de zonen naar het voetballen te gaan. Dus dacht ik kom, ik ga nog even door. Nou dat heb ik geweten.

Het duurt soms best wel een tijdje voor boompjes goed aanslaan op de klei, maar als ze eenmaal aanslaan dan gaan ze ook hard. Daarom werd het hoog tijd de rij ooit aangeplante essen, die we van iemand kregen, hun definitieve plek te geven. Hoewel we best een ruime tuin hebben is het toch  vaak zoeken waar iets moet komen. Essen kunnen vrij hoog worden dus zullen op termijn een hoop schaduw opwerpen.

Boom plantenDe afgelopen weken hebben we de juiste plek opgezocht en gevonden. Het liefst komen ze ergens aan de noordzijde zodat ze de lagere gewassen niet in de weg staan en zeker de moestuin niet. Dat was nog knap lastig want de noordzijde van ons perceel staat inmiddels vol met fruitbomen, zowel gewone als hoogstambomen. Maar we vonden nog een plekje aan de rand van ons gazon naast de heg. De grootste en mooiste van het stel hebben we daar neergezet en de rest zetten we als knotbomen langs de sloot zodat we daar snoeihout van kunnen maken voor de houtkachel.

Inmiddels ben ik bekend met de onverzettelijkheid van de klei, daar hebben we ook het juiste gereedschap voor. Onmisbaar op de klei is een smalle spade. Die zijn scherp en daarmee is de klei redelijk te bewerken. Vooral handig voor het uitspitten van een paar bomen. Maar het ging mij niet snel genoeg, dus haalde ik de iets bredere spade uit de schuur. Grote halen, gauw klaar. Na een kwartiertje voelde ik mijn rug toch wel een beetje. Maar ik wilde mij niet laten kennen dus ging ik nog even door met spitten. Dat had ik beter niet kunnen doen. Mannenwerk is tenslotte mannenwerk.

Aan het eind van de middag kon ik al niet meer bukken en vannacht in bed werd het er ook niet beter op, bij iedere draai ben ik wakker geworden. Met opstaan kon ik mijn sokken niet eens aandoen. Bij het aanplanten van de es op zijn nieuwe plek kon ik de boom alleen maar licht vasthouden. Op de foto sta ik stoer naast de boom, maar dat is alleen voor de show. Ik denk altijd dat ik alles kan, maar dat heeft zijn grenzen, fysiek dan. Ik heb mijn eigenwijsheid moeten bekopen en mijn lesje weer geleerd. De volgende keer zal ik mijn ongeduld beteugelen en mannen het zware werk laten doen.

2 thoughts on “Klei, spade en rugpijn – Dag 9

  1. Pingback: De veelzijdige knotwilg – Dag 12 | Uit de Klei getrokken

  2. Pingback: Soorten klei en wat je er mee kunt doen – Dag 234 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

