Hulde aan de kringloopwinkel – Dag 8

Ik reis zo veel mogelijk met de trein en bij voorkeur ga ik daar op de fiets naar toe. Het is al weer zo’n drie jaar geleden dat ik op weg naar het station mijn regenjas verloor. Bij aankomst zat hij niet meer onder mijn ietwat slap geworden elastieken van de bagagedrager. Ik was nogal gehecht aan die jas. Halflang met handige ritsjes aan de zijkant en veel zakken. Ruim 20 jaar heb ik hem gehad. Mijn speurtocht leverde niets op. Maar iemand deed mij een hele goede suggestie aan de hand: “Ga geregeld naar Bartje, misschien is er wel iemand die hem inlevert.”

Bartje is de plaatselijke kringloopwinkel. Weken achtereen ben ik langs geweest, maar helaas tot op de dag van vandaag geen spoor van mijn geweldige regenjas. Ondertussen heb ik wel twee hele leuke ander jassen gevonden, voor een prikkie. Sindsdien kan ik mijn consumptie verslaving kwijt bij de kringloopwinkel. Als ik maar even in de buurt ben ga ik er langs. En als ik iets nodig heb aan huisraad is de eerste gang naar Bartje.

WP_000529Ik gebruik altijd een stenen theepotje voor kruidenthee, voor mijn gevoel smaakt dat lekkerder. Helaas ben ik niet zo gelukkig met mijn theepotten. Jaren terug vond ik een leuke bij een winkelketen tot het moment dat ik de deksel liet vallen. Mijn huisgenoten waren opgelucht dat ik dat zelf had gedaan, zodat hun een preek bespaard bleef. Verknocht aan dit leuke exemplaar kocht ik eenzelfde terug, die gelukkig nog in de handel was.

Twee jaar ging er voorbij tot ik onlangs uit de keuken een doffe plof hoorde gevolgd door: “Shit”. “Niets aan de hand” riep mijn man, “hij is nog heel” en liet vervolgens de theepot zien. Maar de volgende dag liep het hete water uit de onzichtbare breuk. Nu had ik alleen de deksel nog maar. Gelukkig had ik de vorige pot bewaard, maar helaas hoewel van dezelfde makelij was deze deksel net even te groot. Dat was balen.

Deze week vond ik zowaar bij Bartje een hele leuke pot met koetjes erop voor een leuk kringloopprijsje. Nu drink ik weer heerlijk mijn thee uit een stenen potje. Alle hulde aan de plaatselijke kringloopwinkel, helemaal passend in de gedachte van de circulaire economie. En het mooie is dat hij volledig wordt gerund door ouderen die daar echt enorm veel lol aan beleven, dat voel en zie je als je er bent. Bartje verhoogt de gemeenschapszin en zorgt dat ouderen langer actief blijven en minder eenzaam!

One thought on “Hulde aan de kringloopwinkel – Dag 8

  1. Pingback: Bartje heeft mij weer gelukkig gemaakt – Dag 228 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

