Warme truiendag – Dag 7

Vandaag is het de landelijke ‘Warme Truiendag’. Op de speciale site staat een berekening dat voor iedere graad dat de verwarming lager staat dat 7% energie bespaart en dus CO2.

Voor ons is dat niets bijzonders, bij ons thuis is het iedere dag warme truiendag. Drie jaar geleden hebben wij een houtkachel aangeschaft en het warmtebeleid in huis daarop afgestemd. De verwarming staat sindsdien een paar graden lager. Wij zijn er helemaal aan gewend. Als ik als enige thuis werk dan staat de verwarming uit en steek ik de houtkachel in de serre aan die dan tevens als werkkamer fungeert. Wanneer de zon schijnt is zelfs de kachel niet nodig want door al het glas wordt het dan al gauw 22°C, lekker warm dus. Ook in de ruimtes waar we niet zo vaak zijn staat de verwarming lager. Het heeft ons al veel energie en dus geld bespaard.

Warme truiendagTijdens de feestdagen kreeg ik van een familielid de opmerking: “Jee wat is het koud op jullie WC, je billen vriezen nog net niet aan de bril vast.” Tja en dat moet natuurlijk niet, dus als wij visite krijgen dan moeten we daar alert op zijn. Niet iedereen is een lagere temperatuur gewend.

Het nadeel van leven met een lagere temperatuur is dat als je ergens naar toe gaat waar de thermostaat hoger staat, bijna overal dus, we daar rekening mee moeten houden wat onze kleding betreft. Het is mij in het begin regelmatig overkomen dat ik halverwege een vergadering een nogal verhitte indruk maakte, niet vanwege de inhoud van de vergadering maar vanwege de warmte. Ik merk dat ik dan met minder kleding toe kan.

Tegenwoordig moet het overal minstens 21°C zijn. Ik ken gezinnen waar het nog warmer is en iedereen met korte mouwen en op blote voeten door het huis gaat. Dat moet iedereen voor zich weten. Maar waar ik mij enorm aan erger is de temperatuur in de trein. Zelfs daar is het 21°C en dat terwijl iedereen in de winter met dikke jassen aan binnenkomt. In de trein doe je toch je jas niet uit, zeker niet in de spits als het druk is en iedereen tegen elkaar opgepakt staat. Ik heb in de spits al menig appelflauwte moeten onderdrukken. Waarom niet gewoon 19°C (of nog minder)?

We zijn verwend! Het huis waar ik geboren ben was alleen een kachel. De slaapkamers waren onverwarmd dus kregen we een kruik mee naar bed. Daar was niets mis mee. Je wist niet beter, toen. Nu realiseren wij ons niet meer in welke luxe we leven. Maar er zijn gezinnen in Nederland die het niet breed hebben en noodgedwongen een dikke trui moeten dragen en dan is de lol er gauw vanaf.

Voor mij is het een sport om energie te besparen, alles om het milieu te sparen en om te ervaren dat met minder genoegen nemen niks mis is.

2 thoughts on “Warme truiendag – Dag 7

  1. Erg herkenbare handelingen en frustraties! We hebben wel geen houtkachel, maar als ik thuiswerk staat de verwarming gewoon af. Als de rest van het gezin thuis is, staat de verwarming ook niet hoger dan 18 graden. Door isolatie voelt het wel warmer aan. In de slaapkamers staat de verwarming ook gewoon af. Ik vind het leuk om in een koude kamer onder een warme deken te kruipen 🙂

    Ik woon in een huurhuis, dus ben ik enigzinds beperkt qua verbouwingen. Maar het liefst wil ik mijn energieverbruik nog meer verminderen, en waarom niet herleiden tot nul.

  2. Hallo Tom,
    Vooral als je buren hebt blijft je eigen huis relatief warm en kan je inderdaad met een paar graden minder stoken toe. Bij ons op het platteland is dat helaas niet zo. Daar moest ik erg aan wennen, komende vanuit de stad.
    Maar zoals gezegd het is een sport en je went eraan dat de temperatuur wat lager is. En met een lekker dekbed is het prima slapen in een onverwarmde slaapkamer.
    Hartelijke groet, Jolanda

Geef een reactie

